Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ skiter i kunden!

Annons

Förr, när man reste från Falun till Göteborg, gick resan via Örebro och Hallsberg med ett byte. Nu när Tågkompaniet trafikerar den sträckan åker man via Sala och Katrineholm med två byten med ganska korta tidsmarginaler mellan bytena. Alltså inga förseningsmarginaler.

Så här agerade SJ-personalen fredagen den 29 juni kl 17.04. När vi ankommer till Sala står Falutåget på samma perrong men samtidigt som Norrköpingståget öppnar sina dörrar för avsläpp stänger Falutåget sina och åker därifrån mitt framför näsan på oss. Cirka 60 personer akterseglades, bland annat ett stort sällskap bröllopsgäster där många hamnade i akut tidsnöd och alla fick vi vänta cirka två timmar på nästa överfulla tåg där flera av oss bara fick ståplats. Tågmästaren på Norrköpingståget ringde ett flertal gånger för att få tåget att invänta, men icke sa Nicke.

I Katrineholm gick det bra för Norrköpingståget att vänta in en försening från Göteborg med över 14 min, men att vänta ett par extraminuter i Sala, det gick inte. Men i Dalarna skiter väl SJ i kunderna. Där är det viktigare att tåget går på exakt rätt tid. Förmodligen ett beslut av en olämplig beslutsfattare som bör bytas ut omgående om SJ vill vara ett serviceföretag som är till för sina kunder.

En av SJs anställda skämdes över detta beteende och det skulle jag också ha gjort om jag jobbade i ett serviceföretag. Kanske en fråga som våra folkvalda borde ta upp med SJ för att få tyngd i klagomålen.

Sven-Christer Kihlén

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons