Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säfsenprojektet - en besvikelse

Annons

Det har snart gått ett år sedan undertecknad svarade på en enkät som "projekt säfsenskogarna" hade sänt till mig. Jag fick svara eftersom jag äger ett torp i Säfsen.

Jag lyfte fram tre idéer: en järnväg mellan Grängesberg och Kongsvinger i Norge, ett riksskidstadion i Säfsen och ett naturanpassat skogsbruk, som använder sig av de nya mobila linbanesystemen för framtagning av framför allt grov skog. Österrike leder utvecklingen i världen när det gäller dessa mobila linbanesystem.

Jag fick ett svar, och svaret var att jag hade alltför högtflygande planer. Projektet "Säfsenskogarna" mynnade sedan ut i att man gjorde en så kallad "kärleksstig" i Tyfors. Möjligen har denna kärleksstig höjt nativiteten i Säfsen, men några jobb har den inte skapat. På detta sätt gick någon EU-miljon till spillo.

I Lorraine lärde jag känna en tysk skogsentreprenör som just i dessa dagar, i slutet av juli, besöker Österrike. Han får en utbildning av en ledande österrikisk firma, som arbetar med de nya mobila linbanesystemen.

Inom kort sänder han till min e-postadress ett antal foton från Österrike. Han har en digitalkamera.

De nya mobila linbanesystemen borde vara aktuella även för Sverige. Österrikarna och tyskarna som besökte Elmia-mässan i Jönköping 2001 tyckte att det var märkligt att svenskarna var så ointresserade av linbanesystemen.

De menar, liksom jag, att dessa effektiva system är användbara för att ta fram virke över myrar och sumpmarker. Sådana marker finns det ju gott om i Sverige och Säfsen.

Min kompis från Fulda i Tyskland har ingenting emot att komma till Sverige och jobba tillsammans med mig, under förutsättning att det finns en efterfrågan för våra tjänster, framtagning av grovt virke med linbanor.

Detta system för framtagning av virke orsakar inga markskador och gör det möjligt att ta fram kvalitetsvirke från ställen som tidigare var oåtkomliga. Räckvidden är faktiskt en kilometer. Erik Hütsch, som han heter, och jag är jämngamla och har barn som snart är utflugna. Vi är båda rörliga och beredda att ta jobb på annan ort. Ludvika duger lika bra för oss, som Normandie och Norge.

Man kan ju fråga sig vad EU:s regionalstöd är till för. Jag kan inte tänka mig att meningen med EU:s regionalstöd var att skapa så kallade "kärleksstigar".

Jag skulle i praktiken vilja realisera mitt tredje förslag som jag gav till ledningen för "projekt Säfsenskogarna", nämligen naturanpassat skogsbruk med hjälp av mobila linbanesystem. I dag finns möjligheten, men finns verkligen viljan och uppdragsgivarna?

BIRGER HANSSON

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons