Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riksvägsfrågan i Ludvika

Annons

Riksvägsfrågan här i Ludvika som har ältats, stöttats och tröskats sig igenom i drygt ett halvsekel är självförvållad. Roten till det onda är när dåvarande politiker på 50-talet byggde igen riksvägsreservatet som var fastställt redan på 30- talet med flerfamiljshus och villabebyggelse vid Ludvika Gård. Det måste till ett nytänkande för området vid Ludvika Gård där måste man ju naturligtvis förändra bebyggelsen närmast riksvägen så att den passar nuvarande täta trafik med till exempel restaurangrörelse, motell med parkering för långtradare, eventuellt en mindre camping eller annan service för turismen.

Lägg all prestige åt sidan det har aldrig kommit något konstruktivt från den. Vi är många som i nuläget vädjar till Ludvika kommunledning att tänka om i riksvägsfrågan och i stället satsa på alternativ 5.

Industriområdet förlades ute i Östansbo. Vanligt sunt förnuft borde väl ha räckt för att inse att det skulle ha varit tvärt om.

Någon självkritik från kommunledningens sida är nog inte att räkna med.

Istället har kommunledningen bestämt att nu skall riksväg 50 gå som genomfart rakt igenom Ludvika.

Det betyder att riksvägen norr om Ludvika kommer att ligga kvar i den gamla sträckningen som är från år 1931. Även kommunledningen borde väl begripa att man inte kan ha denna otidsenliga stäckning kvar. Vägen går ju igenom bebyggelse på cirka en mils längd med förstörd boendemiljö.

När riksvägen byggdes om från Borlänge mot Ludvika drogs den på ren skogsmark ner till övre Malsjön i Svarthyttan och lämnade byarna och bebyggelsen i fred så gamla riksvägen blev en lokalväg för befolkningen.

Men när man närmar sig Unika Ludvika där gör man tvärtom av gammal vana tydligen och kör rätt in i bebyggelsen, trots att det finns ett alternativ 5 som i stort sett är en fortsättning på den nyanlagda riksvägen från Borlänge. Alternativ 5 går också på ren skogsmark ner till harsprångsledningen vid Norsbro där den möter riksväg 66 som den följer fram till Målarbacken där går den in i riksvägsreservatet och når slutligen Snöåvägen. 5:an som är miljövänlig betjänar också Smedjebacken med sin närhet. Det är det enda realistiska alternativ som finns att tillgå.

Det är mer än märkligt att Ludvika och Smedjebackens politiker inte har samarbetat i riksvägsfrågan som berör så många människor och som danar vårt samhälle för framtiden.

Genomfarten för riksvägen som de ledande politikerna driver här i Ludvika kommun är inget annat än ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Erik Magnusson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons