Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Lätt att bli förtvivlad över Sveriges ängsliga politiker – mobilförbudet i bilen kan rädda liv

Annons

I december 2013 infördes en ny bestämmelse i trafikförordningen som syftade till att öka trafiksäkerheten genom att förbjuda användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning som ansågs vara trafikfarlig. Problemet med bestämmelsen var dock att man hade gjort den menlös och närmast omöjlig att tillämpa.

Nu har vi från den 1 februari fått en bestämmelse som helt förbjuder att hålla mobilen i handen, det vill säga det ställs krav på handsfree. Det är så här i backspegeln svårt att förstå att lagstiftaren inte gick hela vägen till detta redan 2013. De flesta människor inser, inte minst genom egen erfarenhet, att om man bara har en hand på ratten och pratar i mobiltelefon med den andra så är det större risk för olyckor.

Tyvärr omfattas inte DT:s ledarskribent Malin Lernfeldt av denna insikt. Den 2 januari ondgör hon sig på DT:s ledarsida över den nya lagen. Hon menar att det finns andra farliga saker att göra i bilen som att klia sig på näsan eller fingra på GPS:n. Men debattekniken att skjuta undan ett argument genom att hävda att det överskuggas av andra problem håller inte här. Här handlar det om trafiksäkerhet och därmed om räddande av liv.

Den nya bestämmelsen grundar sig på ett minst sagt gediget förarbete från Transportstyrelsen. På inte mindre än 118 sidor går man genom något som borde klarats av på mindre än tiondelen. Ändå är Transportstyrelsen tveksam till nyttan med förbudet, ”forskningsläget är osäkert”, skriver dem, men fastnar till slut på att med hänvisning till försiktighetsprincipen så bör nog bestämmelsen införas.

En lagbestämmelse som är luddig och oklar har ingen normerande effekt. Blir det för mycket ”gråzon” över en regel är den svår att beivra och därför följs den inte heller. Den finska regeln om mobilanvändning i bilen är glasklar. Den har dessutom tio år på nacken. Norge och Danmark har sedan länge samma regler.

Det är lätt att bli förtvivlad över svensk försiktighet och omständligt utredande. Här handlade det om en mycket enkel regel med flera förebilder från andra länder.

Hur många trafikolyckor som kunnat undvikas om vi fått en klar och tydlig regel för tio år sedan vet jag inte. Men om det så bara är tio per år så ändå vilar ett tungt ansvar på den svenska lagstiftningsmodellen, i det här fallet främst företrädd av VTI och Tranportstyrelsen som utrett frågan - samt på okunniga och ängsliga politiker.

Dan Westerberg, Centerpartiet, ordförande i bygg-och miljönämnden i Falun, tillika jurist

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons