Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Inför ordentlig bemanning av tågstationerna i stället för att bygga fler spår mellan Stockholm och Göteborg

Annons

Svar till debattartikeln "Sluta ljug om tåget – är varken dyrare eller långsammare än flyget, och lätt att resa utomlands med" som publicerades i DT den 25/6:

Som frekvent tågresenär både inom Sverige och centraleuropa, samt banverkspensionär som haft ett stort antal kontakter med europiska järnvägsmyndigheter, upplever jag att järnvägen går kräftgång, särskilt vad avser möjligheterna att resa mellan Sverige och centraleuropa.

Först försvann de direkta vagnarna till Paris och Rom. Därefter de till Hamburg och nattågen till Köpenhamn.  Första åren efter Öresundsbrons öppnande fanns direkttåg Malmö-Hamburg, anpassade till nattågen till och från Stockholm. De är borta, så nu måste man byta många gånger på Jylland och i Nordtyskland.

Nattåget Malmö-Berlin som gick på idealiska nio timmar via tågfärjan, tar nu 14 timmar via Jylland och går bara med liggvagnar enstaka sommardagar.  

Att köpa internationella tågbiljetter och få råd om resupplägg gick utmärkt på Borlänge station när den var bemannad med duktiga säljare. Nu går det inte ens att få ut en inrikes sovplats ur automaten. Inte heller att köpa biljett vare sig ombord eller på stationen, om man kliver på ett SJ-tåg i Gagnef.

Jag förstår inte heller Goldmans påstående om att man kan boka utrikes resor med ett musklick, såvida han inte avser Snälltågets sparsamma Berlinförbindelse.

Tåg i centraleuropa är i bland försenade, men man upplever då att informationen är bra. På mina årliga cirka 30 resor i Tyskland med närmaste omgivningar, råkar man ut för cirka lika många förseningar som på fyra resor i Sverige. Att redovisa femminutersförseningar till ändstationer tycker jag är nonsensstatistik. De är ju förseningar på en eller flera timmar, som skapar olägenheter.

Jag har kommit hem sent på natten från Uppsala och Stockholm, när TiB på grund av bristande verkstadskapacitet har tågbrist, och inte tillåts låna overksamma tåg av SJ. Informationen i Uppsala var ju dessutom så dålig, att bussföraren inte hittade oss som väntade där. Jag missade en halv operaföreställning i Stockholm och en musikal i Malmö på grund av tre respektive fem timmars försening, då det tog mycket lång tid att få fram bussar. 

Nog vore det bättre att återinföra ordentlig bemanning av stationer, verkstäder och banunderhåll, än att bygga fler spår mellan Stockholm och Göteborg, där tågen är mindre än hälften så långa som plattformarna.  

Per Sillén

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons