Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regler viktigare än smidighet

Annons

SJ har än en gång givit exempel på sin kundfrånvända affärsstrategi. Det mesta det bolaget iscensätter verkar vara ämnat att skrämma över resenärerna till andra färdsätt.
På fredag morgon var vi sex personer som med lång näsa fick se tåget åka från oss på Borlänge station, helt utan annan anledning än någon rigid regel om att aldrig vänta på folk.
Då vårt tåg från Ludvika som skulle ansluta till Stockholmståget i Borlänge var tre till fyra minuter försenat, tog tågmästaren kontakt med Stockholmståget och bad det vänta en minut så vi skulle hinna byta. En minut man med lätthet hade kört in redan i Säter.
Vi sprang så mycket vi orkade från det ena tåget till det andra. Det hade vi inte mycket för. Mitt framför näsan på oss börjar Stockholmståget rulla iväg.
Nu hade vi ändå tur i oturen. Tack vare att det var fem minuter mellan ankomst och avgång klassar SJ vårt fall som missad anslutning och vi slipper betala ny biljett.
Har man däremot bara ett par minuter på sig att byta tåg kallas inte avgången för anslutning i tidtabellen. Då säger SJ:s egna lagar att resenären får skylla sig helt själv om SJ inte håller tiden.
Nej, nu är det hög tid att SJ överger sin myndighetsattityd gentemot kunderna, innan alla har har försvunnit.

BESVIKEN RESENÄR

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons