Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Problematiserar barnen istället

Annons

När neddragningarna började i skolan, barngrupperna blev större och skoldagarna förlängda ökade diagnoserna på barnen drastiskt. Istället för att analysera en verksamhet som barnen uppenbarligen inte orkade med valde man att problematisera barnen.

Sedan dess har nedskärningarna fortskridit. Lärarna som har fått en omöjlig uppgift börjar nu känna av pressen och stressen. Men när de till slut inte orkar längre väljer man samma synsätt. Istället för att analysera och åtgärda arbetsmiljön skickar man remiss till företagshälsovården och betraktar problemet som individens och inte organisationens.

Håller vi på att skapa ett samhälle enbart för de extremt tåliga och okänsliga? Ska vi driva projektet så långt att en stor del av barnen och lärarna blir betraktade som sjuka?

Vid vilket sjuktal/diagnostal ska vi börja fundera över om det kan vara något annat fel än brister hos individen? När kommer en majoritet av de anställda i offentlig sektor och dess kunder, elever och vårdtagare att vara drabbade? Är det inte dags nu att protestera?

Kerstin Bengtsson-Norén

skolkurator

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons