Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Något i hästväg i Mora

Annons

Läste i Mora Tidning att en stor dalahäst ska placeras på Saxvikskajen. Det blir säkert bra, men jag har ett mycket bättre förslag:

Dagens genomfartselände med köer kring rondellen och Noretbron har en bekant lösning - att bygga förbifart över Sandängarna.

Men med en förbifart är risken överhängande att Mora går samma öde till mötes som t ex Söderhamn eller andra städer efter E4. Trafiken går förbi, vilket utarmar centrumbutikerna och det kommersiella utbudet. I värsta fall stagnation för samhället och trakten. Min idé går ut på att undvika detta. Så här kan man göra för att få människor att stanna upp i Mora vid genomfarten:

När/om man bygger en förbifart och bro mellan Noret och Sandängarna bygger man samtidigt en Morahäst i kolossalformat med frambenen i Noret och bakbenen på Sandängarna. Dubbla körbanor ska leda trafiken över älven. Det torde vara cirka 100 - 150 meter mellan stränderna. När jag mäter på min trähäst och skalar upp den så torde höjden på Morahästen bli drygt 200 meter. Det skulle bli ett magnifikt byggnadsmärke som symboliserar Moras kultur och framåtanda. En sådan häst visar traktens industrihistoria och blir säkerligen en turistmagnet som säkrar skatteinkomster för framtiden, arbetstillfällen för många och blir ett givet samtalsämne nu och framledes.

Tänk att komma farande från Falun eller Leksand och från Lerdal få se denna Morahäst skymta i fjärran!

En turistmagnet likt Eiffeltornet.

På ömse sidor av brohuvudet finns utrymme att förlägga kommersiella centra. Via trappor eller hissar tar man sig genom hästens ben upp i kroppen där man hittar gallerior i två plan. En teater/ musikestrad som komplement till kommunens olika idrottsarenor borde också få plats. Trappor leder upp till en “huvudrestaurang “med fantastisk utsikt över såväl Orsasjön som Siljan och långt upp efter älven. Sommartid uteservering på hästryggen

Kanske en startramp för skärmflygare i anslutning till serveringen.

Energiförsörjningen klaras med råge om man använder energin i älvens vatten via värmepump, tar vara på jordvärmen under de fundament man bygger för de fyra benen och klär hästen med solceller eller film med solceller. Det skulle till och med kunna bli export av el till närnäten. Också det en attraktion.

För visst är det skräp att länets högsta Morahäst står i Avesta!

Ett tips till hugad lokalpolitiker inför slutspurten.

Finansieringen tar vi senare.

PS

En kombinerad bil och järnvägsbro lik den i Oxberg för utryckningsfordon skulle lösa ett annat problem i anslutning till genomfarttrafiken.

Moring i Sörmland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons