Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landstinget Dalarna, kära arbetsgivare och vårdgivare

Annons

Hur tänkte ni när ni anlitade Q park till att övervaka parkeringarna vid lasarettet?

Jag och många med mig skulle vara tacksamma om vi kunde få svar på några frågor. Vad var det som styrde när ni valde mellan anbuden? Om vi får ett vettigt svar, kanske vi lättare skulle kunna acceptera läget som det är nu.

Det finns inte längre någon som helst förståelse för situationerna som uppstår ibland, utan böteslapparna faller på bilarna lika tätt som löven på hösten. Jag kan ge exempel på två stycken episoder som inträffat i min närhet nyligen som gjort människor rent utsagt förbannade. En kollega fick i december 2016 parkeringsböter trots att hen stod på personalparkering med giltigt tillstånd. Anledningen till böterna var att datumet på tillståndet inte gick att utläsa. Man kunde alltså se att tillståndet gällde till 2017-03 men inte de sista två siffrorna som var 31. Men jösses! Om man nu kan se att tillståndet gäller till nästa år, behöver man verkligen bötfälla personalen då? (Överklagan godkändes ej). Den andra episoden som engagerat många här gäller en patient som, medan hen stod i kö till parkeringsautomaten för att lösa parkeringsbiljetten, fick böter.

Det är väl ändå att sparka på den som redan ligger?

Om ni som beslutat om detta, inte har en otroligt bra anledning till att vi ska behöva stå ut med detta, så föreslår jag att ni planterar lite sunt förnuft hos Q park!

Irriterad Undersköterska

Svar direkt

Parkeringsövervakningen lades ut på entreprenad under andra kvartalet 2016, efter beslut om outsourcing i Servicenämnden. Det var företaget Q-park som vann upphandlingen.

Vi utgår från att företaget följer de regelverk och avtal som finns för de parkeringsplatser som omfattas av avtalet. Av de parkeringstillstånd som anställda i landstinget ska ha i sina bilar framgår tydligt att tillståndet ska vara väl synligt i fordonets framruta. I de fall som föraren inte har säkerställt att P-tillståndet är tillräckligt synligt har företaget hittills agerat korrekt enligt gällande regelverk.

Avseende exemplet där en patient erhöll en kontrollavgift efter 6 min i biljettkön, så är denna enligt uppgift makulerad sedan en tid tillbaka.

Ulf Cristoffersson

Förvaltningschef Landstingsservice

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons