Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kontantförbudet gör Sveriges kollektivtrafik ännu krångligare

Annons

Svensk kollektivtrafik håller på att bli svårast i Europa att utnyttja, för de som inte gör det regelbundet inom samma län. Nästan varje trafikföretag har sitt kort eller förköpssystem, där reglerna i Stockholms län ser ut på ett sätt, de i Göteborg tvärtom, och Skåne har ett system med bildskärmar som är hopplösa för den som är darrhänt eller synsvag.

Jag har jobbat med trafikplanering i närmare 40 år, och tycker det är lättare för mig att åka buss i Holland, där jag inte förstår språket, än i Malmö där jag bott 20 år. Reser man i Europa, är det som regel mycket enkelt att betala en resa med kontanter, till och med ombord på tyska höghastighetståg. Om inte förarna hanterar pengar kan man köpa biljett i automater antingen på hållplatserna eller ombord på bussen, spårvagnen eller tåget.

Det allra enklaste rånsäkra systemet, är en kraftig plåtlåda, som bara kan öppnas i bussgaraget, och där bussföraren stoppar pengarna hen tar emot. Någon växel återlämnas ej, så det gäller att ha jämna pengar.

Man kan fundera över om kollektivtrafikens administratörer helt går i bankernas ledband, när det gäller att förinta kontanthanteringen inom Sverige.

Per Sillén

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons