Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommentar till Erik Hjeltes krönika 2017-02-20

Annons

Efter att ha läst Hjeltes krönika undrar jag om han är anställd på trafikverket för att föra fram dessa odelat positiva tankar om E45:s eventuella nya sträckning. Det är visserligen inte på nyhetsplats i tidningen utan i krönikeform men likväl fullt av felaktigheter.

Det stora flertalet av de boende och företagen i området är kritiska eller helt emot förslaget och ser inget positivt med en ny väg. Sörmedsjöns byförening kallade för en tid sedan till medlemsmöte där man enhälligt beslutade att protestera mot planerna.

Krönikören drar slutsatsen att befolkningen får en försämrad miljö och livskvalitet och jag håller med men med den skillnaden att så blir fallet om vägen byggs. Med dagens sträckning av vägen kan de höga natur och kulturvärdena mellan E45 och Orsasjön bevaras och utvecklas, med en ny väg är de förlorade. Dessutom klyvs byarna av ytterligare en väg med försämrad tillgänglighet mellan sjön och sluttningen.

Den stora utmaningen för trafikverket i området är att lösa genomfarten i Mora innan man slösar skattemedel på projekt liknande sträckan Vattnäs-Trunna.

Till sist är jag som lantbrukare inte alls nöjd med planerna, cirka 90 procent av åker och bete som berörs av den nya vägen brukas av mitt företag. Det tillverkas ingen ny åker längre, vi måste värna om det som finns!

Peter Paulsson

Lindänget Mjölk AB

Svar direkt

Jag vidhåller att Trafikverket gjort ett gediget utredningsarbete utifrån den tänkta nya vägdragningen. Sedan är det en annan sak att uppgiften är omöjlig. Med en vägdragning i nuvarande område kommer alltid olägenheter att uppstå. Alternativet hade varit en vägdragning från Moraklockan i Färnäs, öst på skogen men den möjligheten förefaller dess värre vara utesluten.

Erik Hjelte

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons