Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Snarare än en Black Friday behöver vi en Buy Nothing Day

Annons
Många svenskar ogillar redan reklam och är villiga att ändra sin livsstil till förmån för miljön. Nu krävs det

Den 24 november har av affärerna utnämnts till Black Friday, då vi förväntas ge oss ut och shoppa ännu mer än vanligt. Det känns som ett lätt hysteriskt reklaminitiativ – som om inte den stundande julhandeln, som ju slår nya rekord varje år, vore nog?

Ett omvänt alternativ är att anordna en köpfri dag eller då en "Buy Nothing Day", som initiativet hette när det startades i Kanada 1992. Tanken är alltså att man inte ska handla något alls på ett dygn.

Att avstå från inköp i 24 timmar är förstås en rent symbolisk handling, men kan kanske leda till värdefulla funderingar om vilken konsumtion som är nödvändig respektive mindre nödvändig.

Mat måste förstås köpas ny, men när det gäller merparten av allt annat finns det alternativ som skonar klimatet och naturresurserna.

I första hand gäller det att ta vara på och eventuellt reparera det man redan har, i andra hand att skaffa saker ihop med andra eller köpa begagnat.

Många är åtminstone i teorin inne på sådana tankar. Från år 2005 till 2016 sägs andelen svenskar som har en positiv inställning till reklam ha sjunkit kraftigt, från 44 till 18 procent.

För fem år sedan sa också 50 procent av svenskarna i en opinionsundersökning att de kunde tänka sig att minska sin konsumtion för klimatets skull, och 20 procent sa sig redan ha gjort det.

Det gäller alltså "bara" att fler går från tanke till handling, oavsett alla tjusiga reklam- och rabatterbjudanden.

Ingela Björck

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons