Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Frågan om höghastighetståg handlar nog bara om symbolpolitik

Annons

Frågan om höghastighetståg handlar nog uteslutande om symbolpolitik. Innan vi ser vad biljettpriset, inkluderande alla kostnader, blir är det omöjligt att se om förslaget är vettigt. Alla kostnader innefattar nyinvestering (miljötillstånd, markinlösen, entreprenader etcera), årliga reinvesteringar, årligt underhåll, årliga intäkter, finansiella kostnader under och efter byggandet samt tågoperatörens kostnader (tåg, finansiella kostnader, banavgifter, underhåll och drift).

Därtill behövs uppskattning av antal resande per dag och antal turer per dag. Vad blir snitthastigheten Göteborg-Stockholm respektive Malmö-Stockholm vid noll stopp, ett stopp, två stopp, tre stopp eller fyra stopp?

Med stor sannolikhet gör genomförandet av eftersatta reinvesteringar samt nyinvesteringar i dubbelspår eller mötesplatser för att bereda godstrafik erforderlig plats på dagens järnvägar mycket mer för miljön och är en snabbare lösning än höghastighetståg för personbefordran.

Pensionär

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons