Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Dagens skolpedagogik sågas vid fotknölarna - professorerna borde ge sig in i debatten

Annons

Förra året utkom boken Kunskapssynen och pedagogiken med redaktör Magnus Henrekson. Här beskrivs hur vi hamnat i den pedagogiska skolsituation som är förhanden. Det så kallade postmoderna synsättet med en relativistisk syn på kunskap och sanning har sakta smugits in i läroplanerna. En allt större motvilja mot att testa elevkunskaper har vuxit fram inom den pedagogiska disciplinen.

Eleven skall utgå ifrån sig själv och sina erfarenheter. Läraren får inte bedriva så kallad katederundervisning utan varje elev skall behandlas individuellt. I betygskriterier anges välordigt hur eleven skall kunna jämföra förhållanden och dra egna slutsatser men i stor sett ingenting om hur baskunskaper skall ha tillkommit för att göra dessa jämförelser.

Vi ser effekterna i de omskrivna resultaten av TIMMS och PISA. Lärarbristen torde eskalera och andelen icke-svenskspråkiga elever ökar. Inget genmäle har kommit från någon av de cirka 150 pedagogikprofessorerna i landet. Nuvarande upplägg sågas ju rakt av!

Gammal lärare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons