Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Angående Korsnäsvägen: Gör det lätt att åka ut från centrum och svårt att komma in!

Vi vill ju sträva efter att ha så få bilar som möjligt i centrum. Då tycker jag att man ska göra det lätt att åka därifrån och lite svårare att komma in. Samt att förmå bilisterna att ta andra vägar, skriver signaturen "Lingan".

Annons

Man läser då och då olika synpunkter på hur Korsnäsvägen ska ändras. Vissa säger bredda och vissa säger smalna av. Mitt förslag är att ta lite av bägge alternativen. Vi vill ju sträva efter att ha så få bilar som möjligt i centrum. Då tycker jag att man ska göra det lätt att åka därifrån och lite svårare att komma in. Samt att förmå bilisterna att ta andra vägar.

Mitt första förslag är: Behåll två filer från centrum och gör bara en fil till centrum. På det viset tömmer man centrum snabbare än man fyller den. Vilket resulterar i färre bilar i centrum.

Det måste i så fall vara två-filigt hela vägen från Knutpunkten. Alltså även genom rondellen vid Magasinet. Som det är idag stoppas flödet upp där två filer blir en och bilarna bakom blir kvar i centrum längre tid.

Samma sak kan göras på Gruvgatan. En fil ner mot centrum och två filer uppfrån centrum. Dessa två åtgärder medför även att det blir mindre attraktivt att ta "genvägen"genom centrum för dem som färdas från Borlänge mot Hosjö och tvärtom. Både Korsnäsvägen och Gruvgatan kan förses med allé-träd för att skapa en vackrare vy och en mera inbjudande känsla när man nalkas centrum.

Mitt andra lite kostsammare förslag, som även en annan insändarskribent nämnde häromdagen, är: Bygg en förbifart från E16 ovanför Norslund, genom rondellen vid Willys och genom skogspartiet mellan husen i nedre Norslund, ner till Nyrelius väg, via en bro över vattnet och över Falu båtklubb, till Erikslundsvägen och upp till Källviksvägen och via Källviken vidare till E16 mot Borlänge (jag tror att mark sparades för detta ändamål redan när nedre Norslund byggdes).

På- och avfarter till E16 finns ju redan i bägge ändar. Med den vägen skulle vi få bort alla bilar som tar olika genvägar genom centrum. Bilister har ju en benägenhet att välja kortaste vägen. Med denna förbifart blir det en omväg att åka genom centrum och därför väljer man bortdet. Dessutom skulle nog de lasarettsanställda som bor i Borlänge välja den här leden framför centrum. En annan positiv effekt är att både Hanröleden och Lugnetleden avlastas.

Resultatet blir färre bilar och bättre luft i centrum.

Lingan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons