Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försenade rälsbussar

Annons

Nu är Itinorälsbussarna som skulle börja trafikera Västerdalsbanan snart inne på sitt andra förseningsår. Jag har försökt lista ut varför inte bussarna börjat trafikera Västerdalarna. Det är lustigt, men en av anledningarna är att det saknas en dörr mellan passagerarutrymmet och cockpit. Dessutom har inte SJ-personalen fått någon utbildning.

Detta är en skandal under uppsegling. Bussarna som Tåg i Bergslagen betalat sextio miljoner kronor för av allmänna skattemedel, kan inte användas i trafik. Hur har denna upphandling gått till? Finns det ingen expert som granskat den.

TiB:s vd, herr Prendler, hur tänker han? Sitter han och skrattar åt eländet eller funderar han på att söka efter andra arbetsuppgifter som inte är så besvärliga? Man kan undra om han verkligen är rätt man att sköta detta bolag? Inte ett ord i pressen om eländet, inte ens järnvägsdiggaren Erik Wanfors, Vansbro, efterforskar bussarna. Det verkar som de få som åker rälsbuss på Västerdalsbanan inte bryr sig.

För något år sedan hade TiB invigningsjippon utmed banan. Man gick ut med en namntävlig på bussarna, Det gjorde man även med Reginorna, men än är inte alla av dem heller döpta. Vad blir det av detta kostsamma fiasko?

O TALLBLAD

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons