Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Felaktig slutsats om skolan

Annons

Allt fler elever lämnar skolan med bristfälliga kunskaper heter det. Nu har socialdemokraterna presenterat sin lösning. Vi ska alla vara än mer lika.

Det individuella programmet får inte vara kvar. Vilken slutsats borde man dra av att allt fler elever hamnat där?

En slutsats skulle kunna vara att IV (individuella programmet) ger möjlighet till bättre arbetsformer än de nationella programmen kan erbjuda.

En betydligt radikalare slutsats skulle kunna vara att målsättningen i skolan inte är den rätta. Det skulle kunna vara så att det finns behov av en helt annan skola än den vi har i dag. Men socialdemokraternas slutsats är att med hjälp och stöd baxa in alla i samma låda. Enligt min uppfattning är det den mest felaktiga slutsats man kan dra.

Vi får inte förblindas av förment jämlikhet. Inget samhälle kan fungera om det enbart består av disputerade akademiker. Visst ska skolan stötta den som vill dit men den ska även erbjuda en väg för den som vill arbeta med allt det praktiska som alla samhällen faktiskt inte klarar sig utan.

Man ska ha rätt att vara stolt över ett yrkesval som inte innebär akademiska studier.

Jag är förvånad över att vår utbildningsminister inte inser att skolan behöver utveckla ett lärlingssystem.

Utbildning direkt på arbetsplatser i en arbetsgemenskap där den som för tillfället tröttnat på teoretiska studier kan få lära sig praktiska sysslor. Det skulle troligen lösa även många andra problem än de som hör till skolans område.

Jag vet att fackföreningarna motsätter sig den här typen av förslag eftersom de är rädda för att lönebildningen påverkas. Även om de skulle ha rätt så finns det så oerhört mycket annat att vinna på en sådan reform av vårt skolsystem att vi måste våga ta den risken.

Lärlingssystem innebär inte en permanent låglönefälla. Tvärt om är det en möjlighet för de ungdomar som i dag tidigt inser att den alltför teoretiska skolan inte ger dem en chans.

Påtvingad akademisering är inte jämlikhet. Respekt för den enskilde elevens vägval är en bättre början på yrkesbanor åt alla. Möjlighet till lärlingsutbildningar från 15 års ålder skulle vara ett lyft inte bara för individen och skolan utan för hela vårt land.

JAN LINDHOLM

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons