Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fattigmans motorväg

Annons

Återigen har vajerräckena höjts till skyarna som den enda saliggörande lösningen på nollvisionen och trafiksäkerheten.

Jag går med på påståendet att de räddar människoliv, men de ökar däremot olyckstillbuden katastrofalt och är en dålig nödlösning.

Vid varje övergång från tvåfiligt till enfiligt uppstår bland annat en huggsexa om vem som ska vara först in i den enfiliga körbanan. Har man sedan suttit 40 minuter i kö norr om Gävle på grund av husvagnshaveri på den enfiliga delen eller suttit bakom en punkterad utlandstradare i Ljungbytrakten i enfiligt under 30 minuter så upphör glädjen över vajerräcken omgående.

Den absolut säkraste vägen är motorväg. Den näst säkraste vägen är motortrafikled med dubbla körbanor i vardera riktningen (gärna åtskilda av vajerräcken). Det visar all statistik.

Alla riksvägar borde därför ha motorvägsstandard och byggas ut omgående. Staten och politikerna måste lära sig satsa på det färdmedel som de allra flesta använder, nämligen bilen.

I synnerhet när järnvägstrafiken inte fungerar utan man får anlita bussar för att klara trafiken. Dessa går ju också på de dåliga vägarna. Fordonsskatterna måste prioriteras för vägbyggen. Ur miljösynpunkt är också dagens rena bilar mycket bättre än järnvägen när hänsyn tas till den oerhörda energiåtgång som blir fallet när man ska åka omkring med flera hundra ton tunga, skramlande järnkolosser för några enskilda passagerare.

BILEN GÅR DIT INGA SPÅR NÅR

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons