Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farliga, djupa diken

Annons

Läste i tidningen häromdagen om olyckorna i Sunnansjö och den utanför Ludvika. Det finns något gemensamt mellan olyckorna; väldigt djupa diken på båda bilderna från båda olyckorna.  

Djupa diken och avsaknaden av vägren gör att bilar lättare skär med däcken i vägkanten och rullar runt i diket vilket gör att föraren och passagerare skadas allvarligare. På det visset blir reparationskostnaderna för bilar mycket högre, och försäkringsbolagen höjer premien för dem som äger bil.

Det skulle behövas ett bättre samarbete mellan Vägverket (som eventuell undersöker dessa olyckor) och Skanska som gräver för fullt vid vägarna. Vi har gott om plats för att bygga vägren så vi kan göra våra vägar säkrare. Varför gör vi dem smalare och farligare?

Jag ger ett exempel: Landsvägen 247 söder om Grangärde. Det finns några personer som väljer att gå på landsvägen till jobbet till Grangärde varje morgon. Skanska gräver för fullt samtidigt som du får möte och väjer för gående. Farligt, eller hur? I Östeuropa finns gott om sådana smala vägar som skördar liv varje år. Är det så vi vill ha det? Hur blir det med nollvisionen?

Hur blir det med bilen som måste skäras i bitar för att ta loss förare eller passagerare? Den måste skrotas, något som försäkringsbolagen har påpekat tidigare att det blir dyrt för dem. Om vägen inte haft så vass kant och djupt dike, hade bilen i Sunnansjö inte hamnat på taket. Finns det någon på räddningstjänsten eller andra förare som tycker som jag? Vad tycker ni på Vägverket?

Undrande

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons