Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Egots dualistiska värld

Annons

Svar till Stefan Axelsson, den 16 juli

"Om allt sammanfattas i Gud uppstår ett problem" säger S. Axelsson.

Ja, det är rätt, men bara om man utgår från egots logik, och den värld egot befinner sig i, nämligen den så kallade formvärlden.

Går vi däremot in i vår inre rymd, den stilla, "formlösa" världen, varandet, finner vi att vi inte kan benämna något som exempelvis gott, eller ont. Alla dualiteter tillhör formvärlden, egots värld, men det Jesus med flera talade och talar om är istället "himmelriket" eller den formlösa världen, där Gud bara är. Således varken god, eller ond. (Vad egot lägger i begreppen "ond" och "god" är dessutom inte hugget i sten utan istället ganska godtyckligt och varierar från tid till annan)

Egot i människor skapar religioner som baseras på dualitet (exempelvis den kristna). Fullt logiskt eftersom egots värld är en dualistisk värld, med alla sina motsatser. Egots värld innebär även en upplevelse av separation från gud och skapelsen. Men vi är inte bara ego, vi är också ande, och därför blir gud människa i alla, inte bara i Jesus. Frågan är dock om vi är villiga att låta oss bli medvetna om det vi egentligen är, det vill säga en evighetsvarelse, en del av helheten (gud), som ser till helheten istället för till vårt mindre, avgränsade jag (egot). Vilket är en tro, inte på Jesus, utan på vår egen likhet med Jesus.

Slutligen, hur man uppfattar Jesu död på korset avgörs också av om man ser det utifrån egots perspektiv, eller utifrån vårt inre varandes perspektiv. Faktiskt allting avgörs av just detta.

Agaton Pax

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons