Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalapolisen kanske inte är dålig

Annons

Ett stort försäkringsbolag har gått ut med ett undersökningsresultat som tycks visa att Dalapolisen är ineffektiv i sin trafikövervakning. Enligt vad som framgick av tidningsartikeln den 20 augusti skulle undersökningen visa antal rapporterade trafikbrott per 100 000 invånare, och att genomsnittet för rapporterade trafikbrott var lägst hos Dalapolisen.

Detta kan ju faktiskt tyda på något helt annat än att Dalapolisen är dålig, nämligen att dalfolket ser med seriösa ögon på det här med bilkörning. Jag jobbar som yrkesförare och kör cirka 300 mil per vecka kors och tvärs över i stort sett hela Sverige (Norrlands inland undantaget), och jag tycker mig, helt subjektivt, se att det helt enkelt går lite lugnare utefter vägarna i Dalarna.

Om så skulle vara fallet visar ju undersökningen snarare att Dalapolisen lyckats i sitt arbete, som om jag inte minns fel började med en kampanj för några år sedan som hette "Lugna Dalom". Att läsa vetenskapliga rapporter och undersökningar är viktigt, men man måste alltid fråga sig: Har verkligen forskaren mätt det han/hon ville mäta?

Då jag ej läst hela rapporten utan endast artikeln i tidningen kan jag naturligtvis inte uttrycka mig med någon större säkerhet men om rapporten var korrekt återgiven, vilket jag tycker att man bör kunna förutsätta, undrar jag: Vad har forskaren mätt egentligen? Dalapolisens effektivitet eller Dalfolkets förhållningssätt till bilkörning?

YRKESFÖRARE

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons