Chockerande uttalande av Hilliges

Socialdemokraterna Tjärna Ängar/Paradiset är chockade efter uttalandet av Dalarnas rektor Marita Hilliges, Inga studenter ska tvingas bo i Tjärna Ängar i Borlänge…

Först och främst det finns ingen som kräver att studenterna ska bo på Tjärna Ängar. Vi lever fortfarande i ett fritt demokratiskt samhälle.

Marita Hilliges uttalande är diskriminerande mot alla som bor i området, även om Hilliges har bett om ursäkt för uttalandet är skadan redan skedd. Sådana här uttalanden fortsätter att normalisera smutskastningen mot området och sägs ofta av människor som är känslokalla och har en liten förståelse om området. Men varför fokuserar inte utredningen med rektor på det goda som sker på området som Unga Örnars, Tjärnkrafts och de många föreningarnas engagemang på området istället för allt negativt?

S-föreningen håller med om att det finns problem på området med en segregerad bostadssituation och hög arbetslöshet. Men tillskillnad från områden av liknande karaktär som Tjärna Ängar i Sverige finns det en stor skillnad, genom Tjärna Ängars närhet till centrum vilket även skapar goda förutsättningar för områdets utveckling.

I höstas när vi hade kaffebord på Tjärna Ängar och genomförde en enkätundersökning fick vi en helt annan bild en den som vanligtvis målas upp av medierna. Runt hälften av de 50 personer som var till underlag för undersökningen tycker området är bra, endast några personer tycker området är dåligt. Även skolan, förskolan, Borlänge Kommun har höga siffror.

Vi Socialdemokrater kommer att fortsätta arbeta för en mer nyanserad bild av området, vilket är viktigt för samhället i stort. Annars skapas fördomar som sakta men säkert växer sig till sanningar i människors ögon.

Tjärna Ängar/Paradiset

Har du något att säga?