Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byggd för att kantra

/

Annons

Att det italienska kryssningsfartyget Costa Concordia kantrade efter sin grundstötning kan knappast förvåna. Lyckligtvis klarade sig nästan alla dess 4 229 passagerare, men olyckan väcker frågor rörande alla stora kryssningsfartyg och även större Östersjöfärjor.

Dagens flytande städer är liksom 1628 ömkligen kapsejsade Wasa för höga i förhållande till bredd och djupgående eller har för mycket vikt för högt över vattenlinjen. De konstrueras för maximala intäkter. Varje extra däck rymmer fler passagerare, hytter, restauranger, affärer, biosalonger, simbassänger och annat precis som Wasa på sin tid rymde fler kanoner för högt upp för säker seglats.

Konstruktörerna hävdar förstås att jättefartygen är säkra. Men Costa Concordias olycka visar annat. Mot 290 meters längd, 38 meters bredd, 56 meters höjd och 114 500 tons bruttovikt står endast åtta meters djup med flat botten snarare än köl. 

Själv skulle jag aldrig sätta min fot på ett sådant fartyg.

Tege Tornvall

Leksand

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons