Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En investering

Annons

När vi läser enkäten som föräldrar och elever i årskurserna två, fem och åtta i Borlänge har svarat på, så inser vi att klassmorfar behövs. Enligt föräldrarnas svar så har 234 barn blivit kränkta av andra barn. 66 stycken har blivit kränkta av lärare och 20 barn känner sig kränkta av andra vuxna.

När barnen svarade på samma frågor blev svaren, 289 av andra elever, 95 av lärare och 35 av andra vuxna.

Svaren visar att det behövs trygga vuxna vars enda roll är att finnas i skolan för barnen. Skolan har ju också ett ansvar för att överbrygga generationsklyftan i samhället. I det arbetet kan klassmorfar ha en stor roll.

Hur kan det då komma sig att så många barn mår dåligt i skolan?

De flesta kränkningarna sker i de så kallade frizonerna det vill säga områden med många barn men få eller inga vuxna. Under många år så har det i besparingssyfte i många kommuner skett en centralisering. De små skolorna har lagts ner och de kvarvarande blivit större och större. I dessa stora skolor blir översikten med automatik mindre.

Forskare från Stockholms Universitet och föreningen Klassmorfar för Barnen har gjort en undersökning som heter Peng-projektet. Resultatet visade många fördelar med klassmorfarmedverkan i skolan. Både pojkar och flickor ansåg att de fick stöd och männen kände sig uppskattade i jobbet.

Lärarna fick uppge hur mycket mer tid de fick för barnen, diskussioner med kollegor och samtal med föräldrarna. Omräknat i pengar sparade varje klassmorfar in cirka 100 000 kronor i lärartid. Undersökningen säger också att sannolikt är vinsten än högre om man räknar med minskad skadegörelse, minskade sociala kostnader mm som det är svårt att sätta kronor på.

Klassmorfar är alltså inte bara en kostnad, utan en långsiktig investering som ger vinster i framtiden. Fler vuxna i skolan spar in pengar på andra konton i budgeten för hela kommunen.

Att föräldrar engagera sig är bra jättebra och deras oro måste tas på allvar. Barnens arbetsmiljö i skolorna måste vara trygg.

Avslutningsvis, klassmorfar är ingen arbetsmarknadspolitisk åtgärd, det är en utbildad människa som fyller ett behov i dagens skola. Alla tjänar på att ha flera vuxna i skolan.

TORBJÖRN KÄCK LENA REYIER-INGMAN

Båda debattörerna är centerpartister och aktiva kommunpolitker i Borlänge.
Torbjörn Käck är ledamot av barn- och skolnämnden och Lena Reyier-Ingman är oppositionsråd.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons