Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sans och balans om övningskörningsregler behövs

/

Annons

Nyligen presenterade Transportstyrelsen ett förslag till ändring av regelverket kring ansökan och utfärdande av förarkort. Ett förslag som direkt kommer att påverka eleverna vid våra gymnasieskolor med inriktning mot transportteknik på ett negativt sätt.

Övningskörning i verklig miljö vid sitt arbetsplatsförlagda lärande (APL) har varit en trygg väg in i yrkeslivet och är lika självklart som att den blivande snickaren får använda hammare och såg under sin del av APL.

Nu menar Transportstyrelsen att övningskörning i verklig miljö är olagligt och trafikfarligt, trots att det inte kommit någon ny fakta på bordet. Övningskörning under det arbetsplatsförlagda lärandet har länge varit en framgångssaga och en förutsättning för att få trafiksäkra förare i Sverige. Att som elev inte få möjligheten att öva sig i sitt kommande yrke är ett stort steg tillbaka och det skapar inte förutsättningar för Sverige när det handlar om att nå en nollvision i trafiksäkerhetsarbetet.

Jag har själv i min ungdom kört lastbil och gjort praktik som alla andra. Det är ett självklart sätt att lära känna branschen och de stora fordon som man måste lära sig att behärska successivt för att bli en god chaufför.

I september 2015 skickade Skolverket en skrivelse avseende förslag om ändring i lagen (2007:1157) om yrkesförarkompetens, där ett förtydligande att övningskörning vid APL är lagligt önskades och i april 2016 var Skolverket och Transportstyrelsen överens om att det saknas rättspraxis inom området. I dessa fall är det upp till polis att rapportera och åklagare att avgöra om en övningskörning med en tung lastbil eller buss som elev utför tillsammans med sin APL-handledare är att anse som övningskörning eller en transport som kräver yrkeskompetensbevis.

Det här förslaget kan likställas med att ta saxen från den blivande frisören, eller förbjuda verktyg för blivande snickare. Vi förstår farhågorna, men de är i dagsläget obefogade och det finns ingen historik som tyder på att övningskörningen skulle vara en trafikfara.

Tvärtom, det som tidigare diskuterats i alla de sammanhang Sveriges Åkeriföretag varit involverade i, är att förtydliga att övningskörning vid APL är lagenligt. Vi känner inte igen oss i den näringslivsfientliga linje som nu drivs, som dessutom tycks sakna sans och relevans.

Patrick Magnusson

Regionchef Sveriges Åkeriföretag Mitt

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons