Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säg ja till gårdsförsäljning nu!

Annons

En ökad turism är en konkret möjlighet för landsbygden för ökad sysselsättning och företagande. Som mat- och turismföretagare på landsbygden är vi beroende av att besökarna blir flera. På så sätt utvecklas våra företag och vi får en stabilare grund att stå på.

Måltidsturismen är ett område som har ett stort intresse både lokalt, regionalt och internationellt. Låt oss därför ta vara på de möjligheter som måltidsturismen erbjuder med ökad sysselsättning, ökad livskraft för landsbygden och en kreativ, innovativ bransch.

Utomlands är gårdsförsäljning av drycker en viktig faktor för att profilera bygder, skapa matupplevelser som utvecklar måltidsnäringen. I Sverige är gårdsförsäljning av alkoholdrycker inte tillåtet. Småskaliga tillverkare får inte sälja sina produkter till besökare. Skälen är smått obegripliga när det är tillåtet till och med i monopolländer som Finland och Norge.

En del i retoriken mot förslaget är att det bara berör ett litet antal vingårdar i södra Sverige. Så är dock inte fallet. Redan nu ser vi en utveckling där lantbrukare och andra företagare på landet öppnar små lokala bryggerier. Det finns en stor potential för viner av frukt och bär. Gårdsförsäljning av dessa drycker höjer landsbygdens attraktionskraft och skapar mängder med nya företag och arbeten. Utan svenska drycker kan Sverige aldrig bli ett matland i internationell klass.

Frågan om gårdsförsäljning av vin, öl och alkoholhaltiga drycker har hamnat i en svensk politisk långbänk. Det är svårt att se varför. Politikerna velar, eller är det så att de medvetet vill sänka oss? Men det kan också handla om okunskap; att man inte inser att de marknader och andra events som kan skapas tillsammans med småskaliga producenter och gårdsförsäljning, ökar landsbygdens attraktionskraft på ett kraftfullt sätt. Med fler besökare som lockas till landsbygden skapas förutsättningar för tusentals nya jobb.

Frågan om gårdsförsäljning tangerades av alkohollagsutredningen som med några få meningar avfärdade möjligheten utan någon rimlig utläggning. Den därpå följande utredningen om gårdsförsäljning genomförde en genomgripande analys och beskrev hur försäljning kan genomföras utan att riskera folkhälsan, Systembolagets monopol eller EU-rätt.

Uppenbarligen förstår politikerna inte våra behov som företagare utan sätter käppar i hjulet för mat- och turismföretagandets utveckling. Tydligen lyssnar man hellre på vanföreställningar och ogrundade skräckbilder om spritbutiker i varje gathörn, monopolet går i graven, supandet ökar etcetera. Vi förväntar oss att lagstiftande politiker ska klara av att genomskåda sådan retorik, särskilt som det finns ett tungt och gediget utredningsförslag att grunda beslut på.

Vi kräver därför att riksdagen undanröjer hindren för vår utveckling. Sluta vela och tillåt gårdsförsäljning av alkoholdrycker nu.

Britta Andersson

matlandetambassadör Östergötland

Lennart E. Bengtssson

matlandetambassadör  Halland

Claudia Dillman

matlandetambassadör Uppland,

Fred Henriksson

matlandetambassadör Dalarna

Carina Johansson

matlandetambassadör Dalsland

Jan-Anders Jarebrand

Örtagård Öst

Per Johansson

matlandetambassadör Hälsingland

Sten Janér

matlandetambassadör Småland

Per Jobs

Fish Your Dream

Fia Gulliksson

matlandetambassadör Jämtland

Per Karlsson

matlandetambassadör Bohuslän

Michael Kühne

matlandetambassadör Härjedalen

Maria Källström

kommunalråd i Åre

Urban Laurin

entreprenör, författare

Knut Lillienau

matlandetambassadör Värmland

Rolf Axel Nordström

matlandetambassadör Skåne

Tor Norrman

Skärvångens bymejeri

Patrik von Corswant

matlandetambassadör Gotland

Claes Wernersson

matlandetambassadör Västergötland

Ulla Zimmerman

matlandetambassadör Blekinge

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons