Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Två frågor till Socialdemokraterna: Blev det som ni sa med infrastrukturen – och fick Dalarna det vi behöver?

Annons

Svar till debattartiklarna "Regeringen satsar 100 miljarder mer på infrastrukturen än vad borgarna gjorde" och "Peter Hultqvist (S): Mer pengar än någonsin satsas på Dalabanan - tråkigt att högern fokuserar på personangrepp" som publicerats i DT:

Länets S-riksdagsledamöter och Peter Hultqvist verkar vara nöjda trots att de kraftfulla satsningarna på Dalabanan som man pratade om innan valet uteblev. Att Centerpartiet tagit fram ett stort antal citat från bland annat Peter Hultqvist förstår vi är besvärande.

S-ledamöterna och Hultqvist svarar att de bygger väg och järnväg för ett starkare Sverige. Och det är ju jättebra – men var är satsningarna på ett starkare Dalarna?

Att Dalarna blev en förlorare när den rekordstora infrastrukturplanen för 2018 - 2029 presenterades är ett faktum. De satsningar som Socialdemokraterna pekar på är investeringar som till stor del redan var beslutade i den tidigare planen. Dessutom har man lyckats tappa bort förbifart Yttermalung.  På samma sätt är Hultqvist lista över insatser på Dalabanan en blandning av tidigare beslutade objekt och planerat underhåll.

Det är bra att det sker satsningar utanför länet som förbättrar för transporter från Dalarna till Göteborgs hamn och att järnvägssträckan Uppsala-Stockholm byggs ut eftersom det är en flaskhals som påverkar Dalarna.

Men precis som Socialdemokraterna i Dalarna under ledning av Hultqvist påpekat under många år, och som framfördes som vallöften 2014, så behöver Dalarna bättre infrastruktur. Enbart Dalabanan skulle behöva fyra till fem miljarder i investeringar vilket också Hultqvist själv krävt innan han hamnade i regeringen.

Dalfolket betalar skatt som alla andra i Sverige, men vi får inte tillbaka i närheten av det vi borde få i form av infrastruktursatsningar. I den infrastrukturplan som regeringen nu beslutat om borde vi rent befolkningsmässigt få drygt 19 miljarder kronor, men det ser ut som vi bara kommer att få en fjärdedel om vi räknar samman investeringar, uppskattat underhåll och pengar till länsplanen.

Att vi är Sveriges fjärde största besökslän och en av Sveriges viktigaste exportlän ger inte Dalarna någon som helst fördel när pengarna för infrastruktur fördelas. Hultqvist och Socialdemokraterna slår sig för bröstet och berättar om de 700 miljarder som nu ska satsas på infrastruktur, mer pengar än någonsin. Men Centerpartiet undrar i stället varför Dalarna inte får sin del.

Regeringens infrastrukturplan gör en tydlig prioritering där allt mer resurser koncentreras till de större städerna, på bekostnad av landsbygden. Detta kommer att medföra att urbaniseringen i Sverige kommer att fortsätta i än högre takt. På regioncentrum, oftast universitetsstäder som redan har stora tillväxtproblem, ska det satsas ännu mer - vilket innebär att ännu fler människor kommer att lämna landsbygden.

Vi ställer bara två enkla frågor till Socialdemokraterna: 1. Blev det som ni sa innan valet med satsningar på infrastruktur i Dalarna? 2. Tycker ni att er egen regering har fördelat infrastrukturmedlen på ett bra sätt och att Dalarna fick det man borde ha för att utvecklas?Dessa frågor kan besvaras med ja eller nej.

Avslutningsvis noterar vi att länets Socialdemokrater inte lyckades få Dalabanan omnämnd som ett stråk man ska satsa på i kommande plan. Därför erbjuder vi oss att hjälpa till och vara med och kraftsamla för att få ut så mycket som möjligt av potter som skall fördelas av Trafikverket. Vi måste också vara bättre förberedda inför nästa planomgång.

Sofia Jarl, Centerpartiet, kandidat till regionfullmäktige

Peter Helander, Centerpartiet, riksdagsledamot för Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons