Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Replik: Svar till Cash was king

I debattartikeln Cash was king beskriver artikelförfattaren hur Sveriges banker tar bort kontanthantering från sina kontor och hur kundnöjdhetsmätningar visar allt fler missnöjda bankkunder.

Annons

Vi delar uppfattningen att detta speglar den allmänna utvecklingen men vi menar samtidigt att det i Dalarna finns banker som har både nöjda kunder och kontanthantering. I Dalarna finns fyra fristående Sparbanker – alla utan aktieägare, alla med kontanthantering och alla med nöjda kunder.

Utvecklingen går otvetydigt mot ett samhälle med mindre kontanthantering och den digitala utvecklingen är en fantastik möjlighet inte minst för oss som lever och verkar utanför städerna. Vi ser med tillförsikt fram emot denna utveckling och vi ser det som vår uppgift att hjälpa våra kunder att ta del av de möjligheter som tekniken för med sig. Idag kan man med både telefon och dator utföra bankärenden 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan 365 dagar om året.

Vi Sparbanker menar att den digitala utvecklingen inte utesluter kontanthantering. Våra kunder har höga krav på digital utveckling men de vill samtidigt ha möjligheten att träffa sin bank och att sätta in och ta ut pengar. Så länge detta är våra kunders önskan så kommer vi erbjuda denna service.

Vi känner ibland frustration över den irritation som finns gentemot vissa bankers avsaknad på kontanthantering och personlig service. Det finns alternativ.

Bjursås Sparbank

Leksands Sparbank

Norrbärke Sparbank

Södra Dalarnas Sparbank

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons