Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Sänkt skatt på diesel för jordbruk är fel åtgärd – det snedvrider konkurrensen i Sverige

Annons

Svar till debattartikeln Moderaterna: Regeringen måste ta ansvar för torkan – vi föreslår akut krisstöd och sänkt dieselskatt publicerad i DT 31/7.

Maria Malmer Stenergard och Sten Bergheden, Moderaterna, skriver att sänkt dieselskatt, genom ett stopp för den planerade skattehöjningen på jordbruksdiesel med en krona, skulle vara en del av krisstödet till bönderna för missväxten som det varma och torra vädret medfört.

Men sänkt skatt på diesel för jordbruket är fel åtgärd för att kompensera de negativa ekonomiska effekterna som är en följd av långvarigt torrt och varmt väder. Det riskerar att leda till osund konkurrenssnedvridning mot andra sektorer där diesel också utgör en viktig insatsvara.

Jag tänker då främst på branschen anläggningsentreprenad, som är en sektor där många lantbrukare jobbar extra vid sidan om jordbruket.

Den allmänt svaga lönsamheten för bönder verkar dessutom till stor del ha sin grund i skev konkurrens i förhållande till andra länder som har lägre krav på djurskydd och därmed lägre kostnader.

Jordbrukssektorns svaga lönsamhet bör därför i stället lösas genom att ge de svenska jordbrukarna konkurrensneutrala villkor i förhållande till bönder i övriga Europa. Inte genom en svensk särrabatt på diesel till jordbrukare.

Det är genom konkurrens på lika villkor, inom och mellan branscher, samt inom och mellan länder, som verksamheter utvecklas och effektiviseras. Inte genom särstöd som skapar konkurrenssnedvridning och inlåsningseffekter.

Det är dock bra att Malmer-Stenergard och Bergheden föreslår minskad regelbörda, inte minst det överreglerade jordbruket skulle tjäna på det. Tänk bara på att bönderna nu inte fick skörda hö på arealer som låg i träda, utan att först få ett godkännande från EU.

Men när det gäller drivmedelsbeskattning så borde den alltså vara harmoniserad, det vill säga lika hög eller låg över hela EU, lika mellan alla medlemsländer och för alla branscher.

Mats Otterborn, regionchef Maskinentreprenörerna Mitt

 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons