Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Peter Hultqvist (S): Mer pengar än någonsin satsas på Dalabanan - tråkigt att högern fokuserar på personangrepp

Annons

Svar till debattartikeln "Regeringen satsar knappt något på Dalarna och Dalabanan – tvärtemot vad Peter Hultqvist (S) lovat" som publicerades i DT den 11/6:

Den infrastrukturproposition som regeringen ställt sig bakom är cirka 100 miljarder kronor större än den som alliansregeringen ställde sig bakom. Vi tar med andra ord ut steglängden och satsar mer än den borgerliga regeringen förmådde.

Detta är helt nödvändigt mot bakgrund av de många skriande behov som finns och tidigare regeringars försyndelser. Särskilt noterbart är att järnvägsunderhållet ökar med 47 procent, vilket är en mycket stor förändring.

Totalt omfattar de investeringar regeringen ställt sig bakom 700 miljarder kronor.

Detta kommer att betyda mycket för hela landet då satsningarna stärker många olika regioncentrum till skillnad från den koncentration på storstadsområdena som varit tidigare.

Det är en viktig strategisk förändring som visar regeringens tydliga målsättning att hela landet ska leva. Självklart finns det ytterligare stora behov att klara i framtiden, men nu tas avgörande steg som förbättrar situationen.

När det gäller Dalabanan så handlar satsningarna i stora drag om följande huvudobjekt:

- Uppsala - Borlänge, pågående hastighetshöjande åtgärder och ökad kapacitet, 219 miljoner kronor.

- Nya åtgärder för ökad turtäthet och kortare restid på Dalabanan, 131 miljoner kronor. Åtgärderna har planerad start 2021-2023.

- Mötesspår Heby, 114 miljoner kronor. Planerad byggstart 2024-2029.

- Spårbyte Avesta/Krylbo - Hedemora, 150 miljoner kronor under 2020.

- Avesta/Krylbo - Uppsala, spår- och växelbyte, 715 miljoner kronor inom ramen för Trafikverkets underhåll 2021-2025.

- Inom ramen för Trafikverkets trimningsanslag vidtas åtgärder för höjd hastighet Avesta-Hedemora och samtidig infart Hedemora, 60 miljoner kronor. 

Sammanlagt handlar detta om nya satsningar motsvarande cirka 1,1 miljard kronor. Tillsammans med pågående projekt handlar det om över 1,3 miljarder.

Till detta ska första etappen på fyrspåret mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm läggas. Det handlar om totalt 2,4 miljarder i intervaller 2026-2029. Dessa åtgärder har en direkt effekt för resenärerna från Dalarna. 

Detta är investeringar som på ett ordentligt sätt minskar störningskänsligheten efter Dalabanan. Robustheten ökar betydligt. Om inte de investeringar som nu planeras genomförs blir situationen snabbt försämrad.  

Jag vill också peka på att vissa av de utvecklingsmedel som finns i investeringsplanen, 333,5 miljarder kronor, inte är låsta. Åtgärder för 35 miljarder fördelas av Trafikverket successivt under planperioden. Inte heller alla medel för vidmakthållande är låsta. Här finns det utrymme för länspolitiskt agerande.

I stället för att söka strid mellan olika länsaktörer, och till och med komplettera detta med för valrörelsen anpassade personangrepp, så är nu gemensamt agerande att föredra.

I ett läge där mer medel än tidigare avsätts för exempelvis Dalabanan så behövs enighet om hur man ska få del av de medel som ännu inte fördelats. Det gäller såväl väg som järnväg.

För min del kan jag bara konstatera att positionerna jämfört med vad den tidigare regeringen presterade flyttats fram. Det är en plattform som bör användas i positivt syfte för länet, i stället för motsatsen.

Peter Hultqvist (S), försvarsminister och ordförande för Socialdemokraterna Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons