Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Mikael Rosén (M) måste inse att samhället förlorar på bilåkande, vinner på cykling - och att de miljövänliga bilarna är försvinnande få i Falun

Annons

Mikael Rosén (M), oppositionsråd i Falun, är en av billobbyns starkaste röster. Jag tycker att hans argumentation kring trafiksituationen i Falun kan sammanfattas så här:”Eftersom vi är många som kör bil överallt så måste vi få fortsätta att köra bil överallt – och vi lovar att riva upp alla politiska beslut som går i någon annan riktning".

I en replik i DT (7/4) skriver Mikael Rosén att det ”finns utsläppsfria bilar, och att de blir allt fler” och att ”även utsläppsfria bilar behöver gator och p-platser” samt att "utsläppsproblemet kommer att försvinna”.

Men finns det verkligen ”utsläppsfria bilar” i Falun? Hur många då?

Statistik från SCB visar att det vid årsskiftet 2015/16 fanns 30 043 registrerade personbilar i Falun. Av dessa var 33 stycken helt ”utsläppsfria”. Det vill säga: eldrivna (inga hybrider). Alltså 0,11 procent. Ungefär en promille. En på tusen.

För att klassas som ”utsläppsfritt fordon” måste dessutom elen vara producerad på ett miljövänligt sätt, vilket inte alltid är fallet.

Andelen minskar ytterligare om man till ovanstående siffror lägger de 11 330 övriga fordon med förbränningsmotor som finns i Falun enligt SCB (lastbilar, bussar, motorcyklar, mopeder, traktorer, snöskotrar med mera).

Roséns lättsinniga viftande med begreppen tycker jag tyder på ett egentligt ointresse för miljöfrågor, allmänhälsa och klimatförändringar. Fler bilar och parkeringsplatser i centrum är hans mantra. Med samma reflexmässigt defensiva attityd skulle vi fortfarande tillåta rökning på krogerna – i dag en fullständigt absurd tanke.

Nyligen presenterades regeringens nya cykelstrategi. Forskare har visat att samhället förlorar 1,5 kronor för varje kilometer en bil kör, medan det tvärtemot tjänar lika mycket för varje kilometer som någon cyklar. Ökad cykling är nödvändigt för att vi ska nå miljömålen (och på köpet förbättra folkhälsan).

Men – egentligen finns det ju ingen motsättning mellan ett mer medvetet, restriktivt bilåkande och skapandet av ett vackrare, mer hälsosamt och smartare Falun. Grundregeln är enkel: ”Ta cykeln när du kan – bilen när du måste!”

Rosén raljerar i sin debattartikel om ”religiös fundamentalism och brist på verklighetsförankring” och uppmanar sina meningsmotståndare att”lyfta blicken från den egna naveln”.

Man undrar stilla hur det ser ut i hans egen.

Reidar Sjödén,

medborgare i Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons