Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Mikael Rosén (M) använder rapporten om resandet i Falun på missvisande sätt - hela 32 procent färdades 2010 utan bil

Rosén använder inte VTI-rapportens siffror för ”antal resor” i sin beräkning. Han baserar sig på statistiken för ”antal resta kilometer” men skriver sedan i sin text om andelen ”bilister”, ”bilburna kunder” och så vidare. Det blir vilseledande eftersom bilresor i genomsnitt är mycket längre än gång- och cykelresor.

Annons

Mikael Rosén gör ett tankeexperiment för framtidens resande i Falun (DT 24/5) där han fördubblar andelen gående, cyklister och bussåkare jämfört med idag. Med statistik från en resvaneundersökning (VTI, 2010) försöker Rosén visa att dessa resenärer, även vid en dubblering, är väldigt få och att det i dag fokuseras för mycket på just dem.

Rosén använder VTI-rapporten på ett direkt missvisande sätt. Enligt undersökningen användes gång vid 11 procent, cykel vid 10 procent och buss vid 11 procent av det totala antalet resor i kommunen. Om dessa sätt att resa blev dubbelt så vanliga skulle de alltså utgöra hela 64 procent av alla resor.

Rosén använder dock inte VTI-rapportens siffror för ”antal resor” i sin beräkning.Han baserar sig på statistiken för ”antal resta kilometer” men skriver sedan i sin text om andelen ”bilister”, ”bilburna kunder” och så vidare. Det blir vilseledande eftersom bilresor i genomsnitt är mycket längre än gång- och cykelresor.

En”fantasivärld” kallar Rosén sitt scenario. Men jag menar att den utveckling han skisserat med en dubblering av antalet resor till cykel, buss och fots är både nödvändig och fullt realistisk.

Räknar man på VTI-rapportens siffror och dubblerar resandet som görs med gång, cykel och buss, samtidigt som det totalt resandet förblir oförändrat, kommer antalet resta kilometer med bil att minska med 18 procent. Det är just så mycket (-10 till -20 procent) som Trafikverket bedömer att personbilsresandet behöver minska till år 2030 för att, tillsammans med teknikutveckling och mer förnybar energi, bidra till att Sveriges klimatmål för transportsystemet ska nås.

Det mest spännande med VTI:s resvaneundersökning är att den visar på den stora potentialen för förändringar. Utav de korta resorna, fem kilometer eller kortare, utgjorde bilresor hela 64 procent av antalet resta kilometrar. Med rätt stödåtgärder bör det gå att hitta både en och annan resa som kan göras på ett mer miljö- och hälsofrämjande sätt.

Anton Grenholm,

Naturskyddsföreningen i Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons