Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Högskolan Dalarna: Studien Ytterholm hänvisar till är inaktuell – och hans avdelning påhittad

Annons

Svar till debattartikeln "Högskolan Dalarna måste anpassa utbildningen mer så att den passar teknikföretagen i regionen" som publicerades i DT den 26/2:

Under de senaste dagarna har Högskolan Dalarnas samverkan med näringslivet diskuterats i DT. Högskolan Dalarna välkomnar att samverkan mellan lärosäte och andra aktörer lyfts fram. Samtidigt vill vi lyfta sådant som inte framkommit.

Högskolan Dalarna har i dag utbredd samverkan med näringslivet, såväl lokalt, regional, nationellt som internationellt, däribland med Dellner Couplers. Viktigt att känna till är också att studien som refererades till av Sven–Olof Ytterholm i DT den 26/2 är inaktuell.

Sedan den genomfördes 2014 har högskolan och näringslivet fördjupat sin samverkan, bland annat genom vidareutveckling av ingenjörsutbildningarna utifrån näringslivets aktuella behov. Den framgångsrika satsningen KTP (Knowledge Transfer Partnerships) är ännu exempel på god samverkan mellan akademi och näringsliv.

Värt att notera är även att ”Högskolan Dalarnas företagsrådgivning”, som Ytterholm refererar till, inte är en enhet som finns på Högskolan Dalarna.

Högskolan Dalarnas vision är att skapa öppna vägar till kunskap för ett gott samhälle. Vårt uppdrag är att bedriva utbildning och forskning av hög kvalitet. Samverkan med alla aktörer, alltifrån offentliga aktörer till näringslivsaktörer, är därför ytterst viktigt. Högskolan Dalarna och andra samhällsaktörer samverkar i flera forum.

Det är vi stolta över och vill därför visa på alla positiva samverkansinsatser som görs. Låt oss nämna några. Inom ramen för Pedagogiskt Utvecklingscentrum (PUD) utformar skolhuvudmän och högskolan tillsammans gemensamma forskningsprojekt och utvecklar utbildningarna.

LÄS MER: Hård kritik från företags-vd: "Högskolan vill producera studenter, men man vet inte till vad"

Ett annat område för samverkan är ingenjörsutbildningarna där Högskolan och näringslivet samarbetar för att utveckla utbildningarna, locka fler studenter och verka för att möta Sveriges kompetensbehov. Globalt samverkar Högskolan Dalarna genom kunskapsutveckling i olika delar av världen, bland annat genom utbildning på distans av barnmorskor i Somalia.

Högskolan Dalarnas studenter, företag och organisationer verkar i globala sammanhang och därför präglar det globala perspektivet och ansvaret vårt arbete. Det ligger i ett lärosätes uppdrag att engagera sig i de stora samhällsutmaningarna såsom ökad digitalisering, klimatförändringar och en åldrande befolkning. Dalarnas framtid hänger ihop med världens framtid!

Den senaste tidens diskussioner om kompetensförsörjningssvårigheterna, såväl i Dalarna som i övriga landet, samt kring Högskolan Dalarnas samverkan med det regionala näringslivet, visar på behovet av dialog mellan och gemensamt ansvarstagande av samhällets alla parter – högskolan inkluderad – om hur vi utifrån våra olika uppdrag gemensamt kan bidra.

Högskolan Dalarna välkomnar en sådan dialog som breddar, fördjupar och vässar formerna för samverkan inom forskning och utbildning. Högskolan Dalarna har redan tagit initiativ till interna och externa dialoger med målet att hitta former för framgångsrik samverkan. Tillsammans med våra samarbetspartner fortsätter Högskolan Dalarna att verka för ett gott samhälle.

Marie Klingberg-Allvin, vik rektor, Högskolan Dalarna

Jonas Stier, tf prorektor Högskolan Dalarna

Sigrid Saveljeff, vicerektor samverkan och samverkanschef, Högskolan Dalarna

Jonas Tosteby, vicerektor utbildning, Högskolan Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons