Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Det är omöjligt att föra landsbygdsvänlig politik om man samarbetar med Miljöpartiet – kilometerskatten bör inte införas

Annons

Svar till debattartikeln "Med S-MP-regeringen har politiken lagts om så att klyftan mellan stad och land ska slutas" som publicerades i DT den 13/4:

Runt år 1930 bodde det ungefär lika många på landsbygden som i staden. Sedan dess har kurvorna pekat i motsatt riktning. Det finns olika sätt att räkna men Jordbruksverket noterar att det bodde cirka tre miljoner människor på landsbygden 1950.

I dag finns det lika många, medan glesbygden har minskat med cirka 200 000 invånare. Det innebär att befolkningsökningen har hamnat i städerna, men det bor fortfarande många på landsbygden.

Varianter på temat ”Hela Sverige ska leva” har diskuterats länge. Varken borgerliga eller socialdemokratiska regeringar har dock klarat av att vända den negativa trenden.

När riksdagsledamöterna Patrik Engström (S) och Marie Olsson (S) hävdar att de nu har hittat en lösning på hur klyftan mellan stad och landsbygd ska slutas finns det därför all anledning att vara skeptisk.

Inte för att det saknas bra förslag. Vi moderater har själva deltagit i landsbygdskommitténs arbete som till största delen ligger till grund för regeringens proposition. För att skapa bättre förutsättningar för företagande och boende på landsbygden och i glesbygden krävs det snabbare bredband och förenklad tillgång till ny teknik.

Det förefaller dessutom närmast omöjligt att föra en landsbygdsvänlig politik som gynnar Dalarna och övriga Sverige utanför storstäderna om man samregerar med Miljöpartiet. MP och S står bakom årliga bensinskattehöjningar, införande av flygskatt som slår extra hårt mot mindre flygplatser och skärpta regler för skogsbruk - samtliga förslag som försvårar livet för boende och företagare på landsbygden.

Det kanske värsta skattehöjarförslaget är införande av kilometerskatt. Hos de röda partierna har denna skatt många namn, de älskar skatter på allt som rör sig. Men det är en skatt på avstånd som drabbar Dalarnas industri hårt. Skogsindustrin som innan valet 2014 var viktig enligt statsminister Stefan Löfven, verkar inte längre vara det.

Kilometerskatten bör inte införas. Den drabbar företagande på landsbygden, som har långt till köparen, allra hårdast. Vill det sig illa så kommer den medföra att jobben flyttar närmare starka befolkningscentra. Den processen, som redan pågår, behöver vi inte påskynda med ytterligare skatter som drabbar landsbygden.

Regeringen underlättar inte heller för de dalabor som väljer tåget framför buss eller bil. För någon dag sedan pressade Miljöpartiet fram en regeringskompromiss med Socialdemokraterna om höghastighetståg mellan de tre storstäderna. 205 miljarder kronor ska det som mest få kosta fram till 2040.

Höghastighetstågen är ett nationellt prestigeprojekt som inte gynnar Sverige norr om Dalälven och som helt säkert kommer att gå ut över det nuvarande kraftigt eftersatta tågnätet. Hela Dalabanan behöver en upprustning och sträckningen Uppsala-Sala och Borlänge-Falun skulle behöva byggas  ut till dubbelspår.

Det behövs ny räls för att hastigheten inte ska sänkas och därmed restiden till Stockholm förlängas. Det behöver bytas växlar och ledningar, vissa kurvor rätas, ja listan kan göras lång. Då har vi bara nämnt Dalabanan.

Dalarna är ett exportlän och vår industri behöver snabbt och säkert få ut sina produkter till lämplig hamn. ABB i Ludvika får knappt ut sina transformatorer på grund av bristande bärighet på järnvägen.

Höghastighetsprojektet binder inte samman stad och landsbygd, det binder samman storstäderna med varandra på bekostnad av landsbygden. Det är inte en politik för att hela Sverige ska leva.

Ulf Berg (M)Christer Carlsson (M)Oppositionsråd Landstinget Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons