Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Replik: Dalatrafik: Kollektivtrafiken kan inte vara lika utbyggd på landsbygden

På landsbygden kan inte kollektivtrafiken vara lika utbyggd som i områden där det bor och reser många människor. Det skulle kosta samhället mycket pengar och många bussar skulle köras nästan tomma, skriver Conny Strand, VD, Dalatrafik
.

Annons

REPLIK.

Svar till Julia Gudmundsson, som den 6/4 skrev en debattartikel om Dalatrafik:

Det är tråkigt att du haft dåliga erfarenheter av att resa med bussen. I din text tar du upp lite olika typer av problem du upplevt och jag ska göra mitt bästa för att bemöta dem.

Om bussen inte alls skulle komma till din hållplats lovar vi i vår resegaranti att ta dig till din destination på annat sätt. Vi ser till att du hämtas vid hållplatsen så snabbt som möjligt och kommer till den plats bussen skulle tagit dig.

LÄS MER: Debatt: Sluta behandla era landsbygdsresenärer som skit, Dalatrafik!

Det här gäller inte bara om din buss skulle vara inställd utan även om den är försenad så att du kommer 20 minuter sent till din slutdestination eller mer. Du kan få aktuell och snabb information om trafikstörningar direkt i din mobil som sms eller e-post om du registrerat dig på dalatrafik.se.

Om bussen skulle vara inställd och du drabbats behöver vi få veta det på något sätt. Det enklaste är att ringa till vår kundservice.

Det är sällsynt att bussturer ställs in även om det alltid är olyckligt för den som drabbas. Det är därför vi har vår resegaranti. Dalatrafik ”struntar” aldrig någonsin i att skicka ut en buss, som du antyder.

I vår verksamhet finns ungefär 600 personer, både bussförare och annan personal, som varje dag jobbar hårt för att människor ska komma till jobbet och till skolan i tid varje dag. Det lyckas de också oftast väldigt bra med.

LÄS MER: Indragna busshållplatser upprör Krylbobor

Varje dag avgår ungefär 4000 bussar runt om i Dalarna. Av dessa tvingas vi ställa in i genomsnitt fyra avgångar, eller ca 0,1 procent. Det är väldigt lågt men vi jobbar på att minska det ännu mer. Om en buss måste ställas in finns det alltid väldigt goda skäl till det. Det handlar oftast om trafiksäkerhet (exempelvis halka under vintern).

Du upplever också att det är för lite busstrafik på landsbygden och särskilt på helger. Jag kan förstå det. Vi och de trafikansvariga i länets kommuner jobbar ständigt med att utveckla kollektivtrafiken, både i städerna och på landsbygden.

Precis som du skriver handlar det om hur många människor som finns i det aktuella området. På landsbygden kan inte kollektivtrafiken vara lika utbyggd som i områden där det bor och reser många människor. Det skulle kosta samhället mycket pengar och många bussar skulle köras nästan tomma.

LÄS MER: Beslutet fattat - försämringar i Faluns stadstrafik blir resultatet

Jag förstår också tanken att mindre bussar skulle minska kostnaderna mycket, men så är det inte heller tyvärr. Dels behöver bussarna kunna användas i många olika delar av trafiksystemet och små bussar fungerar inte på platser och tider då många vill resa.

Dels består totalkostnaden av många andra saker än själva bussen, exempelvis personalkostnaden och drivmedlet som bara delvis eller inte alls påverkas med en mindre buss.

Jag hoppas att ditt bussresande kommer att flyta på bättre framöver och glöm inte, om din busstur någon gång skulle ställas in igen, ring vår kundservice på 0771-95 95 95 så lovar vi att se till att du kommer fram ändå.

Conny Strand, VD, Dalatrafik

LÄS MER: Förstärkt bemanning på bussar - krismöte efter stenkastning

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons