Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

PSYKOLOGERNA: Kommunen sänker kraven för timvikariat - men har de funderat på konsekvenserna att agerandet?

/
  • ”Ofta pratas det generellt om barn i förskolan, men det är, som vi ville belysa i vår artikel, en väsentlig skillnad mellan yngre barn (1-3) och äldre barn (4-5).”

Annons

Susanne Norberg (S), Joakim Storck (C) och Jessica Wide (S) skriver att de ständigt arbetar för att tillgodose små barns behov i förskolan.

Det är riktigt att förhållandena i förskolan och samhället har förändrats över tid. Genomsnittsåldern i förskolan har numera sjunkit, i dagens förskola finns till exempel betydligt fler ettåringar än tidigare. Cirka 80 procent av alla barn mellan ett och två år går i förskolan. Det är därför vi menar att det är så viktigt att utgå från just det lilla barnets behov i förskolans struktur.

PSYKOLOGERNA: Faluns kommunalråd måste svara på varför de accepterar så stora barngrupper i förskolan

KOMMUNALRÅDEN: Vi tillgodoser visst de små barnens behov

Vi håller med om att vi har en bra och tillgänglig förskoleverksamhet i Sverige, och att förskolan spelar en viktig roll för alla barn, inte minst för utsatta barn. Det är därför viktigt att ständigt se över på vilket sätt verksamheten är anpassad till barnens behov. Ofta pratas det generellt om barn i förskolan, men det är, som vi ville belysa i vår artikel, en väsentlig skillnad mellan yngre barn (1-3) och äldre barn (4-5).

Det är glädjande att det finns beslut om pengar för att öka personaltätheten i förskolan. Det vi önskar tillföra är att det just är problematiskt för små barn att förhålla sig till alltför många personer. Det faktiska antalet individer är avgörande för de små barnens trygghet, de relationer som är möjliga samt för barnens utveckling, så utöver lokalmässiga förändringar och högre personaltäthet behöver antalet barn i grupperna minska.

Planerna kring att bygga stora förskolor om 3-6 avdelningar kan säkert vara praktiskt från ett vuxenperspektiv för att kunna laborera med bemanningen och få dagen att gå runt, men tillför inte barnen något positivt. En större förskola innebär en större personalgrupp och fler relationer för barnet att förhålla sig till. En större personalgrupp innebär också med nödvändighet fler vikarier. För de små barnen är istället kontinuitet en fundamental förutsättning för att de ska kunna känna sig tillräckligt trygga, och därmed kunna utvecklas och ta del av lek och lärande i förskolan.

Vi menar att utbildning och kompetens också har stor betydelse i förskolan. De erfarenheter barnet gör i relation med andra har stor betydelse för barnets hela utveckling och för vilka erfarenheter det blir möjligt att göra senare i livet. Det går att tänka mycket kring de små barnens trygghetsbehov i förskolan; hur man tänker kring hantering av vikarier, upplägg av inskolning, överlämning, hämtning, hur man strukturellt bygger upp dagen för att minska stress och påfrestning hos de minsta barnen etc.

Kunskap om anknytningsteori behövs också för att förstå och ge rätt bemötande utifrån anknytningsbehov. Vi menar att det behöver vara färre barn i gruppen om personalen inte har specifik yrkeskompetens. Utifrån att kommunen nu sänker kraven för timvikariat inom förskolan hoppas vi att en konsekvens- och riskanalys är gjord.

Vi är glada över att höra att Falu kommun påbörjat ett arbete för att närma sig Skolverkets riktmärken för barngruppers storlek. Detta innebär alltså för barn mellan 1-3 år barngrupp om mellan 6-12 barn. Vi vill betona vikten av att detta mål prioriteras; den 1,5-åring som går iväg med sin snuttefilt till förskolan i morgon finns under befintliga förutsättningar i den miljön exakt nu. Hens småbarnsår sker här och nu och går inte att skjuta upp.

Frida Pedersson,

psykolog i Falun

Frida Rosenström,

psykolog i Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons