Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öppet brev till regeringen angående telefonförsäljare

/
  • Skribenten upplever att det har blivit ett hårdare klimat bland telefonförsäljare och att gamla människor är bland de mest utsatta.

Annons

Jag undrar hur länge regeringen skall utreda frågan om telefonförsäljare? Frågan har nu utretts i 1,5 år.

Jag upplever att det börjar bli ett hårdare klimat bland telefonförsäljare där det tyvärr finns en del oseriösa och rena bluffbolag.

Tyvärr utnyttjar en del telefonförsäljare gamla, dementa och svaga personer som helt enkelt blir lurade till att genomföra en affär.

Konsumenterna ska ha makt och möjlighet att göra aktiva val. En liberal konsumentpolitik syftar till att stärka konsumenternas ställning på marknaden. Vi liberaler vill därför att det ska krävas bekräftelse vid telefonförsäljning antingen via skriftliga avtal, brev, e-mail, SMS eller mobilt bank-id. I en sådan bekräftelse ska alla kostnader stå med, inga dolda kostnader ska finnas.

Det finns en risk att seriösa bolag drabbas när fler och fler privatpersoner och företag säger nej till alla telefonförsäljare för att inte bli lurade.

Jag undrar: Vad väntar regeringen på?

Arne Lissmats (L)

Liberalerna Borlänge

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons