Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kilometerskatt ska betala tunnelbana

/

Annons

En av Socialdemokraternas största satsningar i deras budgetmotion tidigare i höst var något som kallades ett paket för urban tillväxt. Det handlar om cirka fyra miljarder för att bygga ut tunnelbana i Stockholm, annan kollektivtrafik i Göteborg och Malmö samt bygga ett antal bostäder i dessa storstadsregioner. Den första fråga man ställer sig är förstås hur många tunnelbanestationer denna satsning räcker till. Det är mycket som ska göras för fyra miljarder.

Men den viktigaste frågan är ändå hur detta ska finansieras. För här lägger Socialdemokraterna in en ordentlig stöt mot landsbygden. Den urbana tillväxten ska nämligen finansieras med en kilometerskatt på tunga vägtransporter. En skatt som på flera sätt kommer att göra det svårare och dyrare att leva på landsbygden. Att döpa om skatten till "vägslitageavgift" gör den inte mindre skadlig.

Den föreslagna kilometerskatten skulle öka transportkostnaderna med 14 kronor per mil. Det innebär ökade kostnader för en lastbil med 280 000 kronor per år. Socialdemokraterna talar då om differentiering och försöker få det att låta som att ingen kommer att behöva betala för denna skattehöjning. Men faktum är att lastbilar inte betalar skatt, det är enskilda skattebetalare och företag som gör det. De ökade kostnaderna kommer alltså att behöva betalas av företag eller konsumenter, främst på landsbygden, eftersom det är där vi är som mest beroende av transporterna.

Kilometerskatten ska enligt Socialdemokraterna leda till att lastbilstransporter ersätts med järnvägstransporter. Då undrar ju vän av ordning hur det ska kunna komma in några skattemedel för att finansiera den urbana tillväxten? Det är dock en mindre fråga i förhållande till det faktum att Socialdemokraterna föreslår att kilometerskatten ska införas under nästa år, trots att det tar många år innan några nya järnvägsförbindelser kan stå klara. Att 60 procent av transporterna sker på sträckor som är kortare än tio mil och därför knappast kan överföras till järnvägstransporter bortser Socialdemokraterna också fullständigt ifrån.

Socialdemokraternas Sverige sträcker sig tydligen inte längre än till ändstationerna på tunnelbanans gröna linje.

Sakarias Winberg (KD)

är gruppledare, Leksand

Lars Gustafsson (KD)

är riksdagsledamot och skattepolitisk talesperson.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons