Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Vinner den borgerliga oppositionen vill de avskaffa flygskatten – men de borde tänka mer på framtiden än makt

Annons

Parisavtalet 2015 visade att det nu finns en allmän insikt om att den globala uppvärmningen hotar oss alla. Och ännu bättre: Nu vill en överväldigande majoritet av jordens befolkning se åtgärder!

Men är det längre möjligt att hålla sig inom 1,5 graders uppvärmning, vilket är ”strävansmålet”, eller ens två grader, som är absolut nödvändigt?

Jo, åtminstone två grader kan fortfarande vara möjligt att klara. Men bara om mycket stora ansträngningar görs, och på bred front. Att nöja sig med bara de punktinsatser som märks allra minst duger helt enkelt inte.

När det är torrt i landet vill alla ha regn, men sällan just här och just nu. På samma sätt är det med klimatåtgärder. Inte just den här åtgärden, andra åtgärder, helst sådana som drabbar andra än mig, helst sådana som inte drabbar just mina väljare!

Ett tydligt exempel är den nyligen införda flygskatten. Alla är överens om att vi måste göra mycket mer för att minska vår klimatpåverkan, alla är överens om att ekonomiska styrmedel är ett bra sätt att påverka. Och flyget är i dag, i motsats till bilismen, skyddat från klimatskatter.

Utrymme finns för ekonomiska styrmedel. Behovet finns också. Flyget har på grund av allt fler och allt längre flygresor under de senaste åren ökat sina klimatpåverkande utsläpp dramatiskt, svenskarnas flygresor släpper numera ut lika mycket som bilresorna. Ändå hotar oppositionen med att vid seger i valet 2018 avskaffa en nyinförd flygskatt på – håll i er nu – 60 kronor per inrikes resa!

En flygskatt är effektiv, den beräknas sänka Sveriges koldioxidutsläpp med en mängd som motsvarar utsläppen från 100 000 bilar. Att, som C föreslår, ersätta fossilt flygbränsle med förnybart är inte ett alternativ utan möjligen ett komplement, men tyvärr ett dåligt sådant.

Inte ens total övergång till förnybart flygbränsle leder till mer än marginell minskning av flygets klimatpåverkan eftersom en stor del av denna beror på utsläpp av vattenånga. Och tillgången på förnybart bränsle är begränsad. Ökad inblandning i dieselbränsle skulle göra mycket större nytta på vägarna än i luften, och med snabbare effekt.

Så, snälla borgerliga opposition, lyft perspektivet från maktspel här och nu till hela planetens framtid och släpp motståndet mot flygskatten!

Rimligtvis har ni annan politik, som ni anser mera värd att kämpa för.

Richard Holmqvist, klimatambassadör (en av många) för MP i Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons