Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Tågen ska gå i tid

Tågen ska gå i tid, men vi är allt för många som istället fått känna frustrationen när tågen stått stilla på väg till jobb eller nära och kära.

Annons

Flera år av skattesänkningar och eftersatt underhåll har gjort att järnvägen inte fungerar som den ska. Så ska det inte vara, tvärtom den svenska modellen innebär att Sverige ska ha en tågtrafik som är tillförlitlig och skapar jobb och tillväxt i hela landet.

Socialdemokraterna sa i valrörelsen 2014 att tågen ska gå i tid, och det fortsätter vi arbeta hårt för. Efter oräkneliga signalfel och trasiga växlar ska vi återigen ha en järnväg som går att lita på. För det krävs en ordentlig och långsiktig upprustning av järnvägen.

Fram till 2029 satsar den socialdemokratiskt ledda regeringen strax över 620 miljarder kronor på järnvägen. Det är 100 miljarder kronor mer jämfört med den förra borgerliga regeringen och järnvägsunderhållet kommer därmed att nästan fördubblas. Även resurserna till vägunderhåll ökar.

Det ska gå att bo och arbeta i hela landet. Regeringen har konsekvent lagt över en miljard extra på underhållet varje år, så även nästa år, och riktat satsningar på järnvägstrafiken utanför storstäderna.

Den svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas. Därför måste investeringar i bättre tågtrafik i hela Sverige gå före skattesänkningar och nedskärningar.

Hans Unander (S)

Riksdagsledamot från Malung

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons