Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Svensk skola behöver fortsatt stärkas

/

Annons

Pisa-undersökningen som presenterades i början av december visar ett trendbrott i svensk skola. Kunskaperna hos svenska elever har mycket glädjande stärkts sedan senaste mätningen. Nu slåss de politiska partierna om vem det är som ska ta åt sig äran av detta!

Den svenska skolan är värd mycket mer än att ta åt sig lättförtjänta poänger om vem det var som styrde när elevernas kunskapsmätning testades.

Skolan har under årtionden tillbaka nedmonterats. Det är viktigt att komma ihåg historien och hur skolan blev som den blev.

Det skolsystem som jag växte upp i för mer än femtio år sedan var flexibelt och varierat. Det fanns teoretiska utbildningar såväl som yrkesutbildningar. Undervisningen höll en hög ämnesmässig nivå och lärarna var välkvalificerade. Skolan förändrades på 1960-talet först under Olof Palmes tid som utbildningsminister och senare Ingvar Carlsson, båda socialdemokrater och senare statsministrar. Målet var drömmen om ett socialistiskt samhälle enligt östtysk modell, där alla elever skulle undervisas tillsammans under nio år.

På försök hade detta system redan införts tidigare, men visade inte på att studieresultaten höjdes, snarare var det så att de svagaste eleverna missgynnades. Man hade svårt att ta hand om de talanger som fanns liksom, att de som behövde extra hjälp inte fick det. Alla elever skulle nu läsa samma kurser och grundskolan skulle genomföras.

Den gamla realskolan begravdes beslutade den dåvarande socialdemokratiska regeringen. Det var rent politiska beslut och värnade inte om elevernas bästa.

Resultaten i den svenska skolan började sjunka! Man fick färre undervisningstimmar i skolan och nivågruppering var förbjuden. En effektiv undervisning är svår att uppnå då elever har så olika lätt att lära. Mina första år som lärare präglades av olika slag av mer eller mindre pedagogiskt framgångsrika modeller.

Eleverna fick betala ett högt pris. De fick inte de baskunskaper som de så väl behövde för att fortsätta sina vidare studier. Vi kan i backspegeln se, att elevernas resultat försämrades och från att ha varit ett land med framgångsrik forskning så kom vi på efterkälken.

Den svenska skolan behöver bli mer flexibel igen. Vi behöver olika slags utbildningar där elevernas förmåga får komma till sin rätt. En skola där yrkesutbildningar kan varvas med teoretiska studier, där teori och praktik kan varvas, där elever kan välja efter sin förmåga. En skola där lärarna uppskattas och får vara ledare. En skola som präglas av ordning och reda och studiero för eleverna och som bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Först då kommer vi att få en svensk skola som kan konkurrera med kunskap och där eleverna lär sig minst lika mycket som elever i andra länder. När vi inte står oss i den internationella konkurrensen så försvagas hela landet. Det drabbar svensk forskning, utveckling och tillväxten av fler jobb.

Ann-Britt Åsebol (M)

Riksdagsledamot för Dalarnas län samt före detta lärare och rektor

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons