Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Straffavgifter är rätt - Man ska avboka hemtjänsten lika självklart som frisören

"När man går till tandläkaren, frisören, sjukgymnasten, fotvården, läkaren, vårdcentralen och kommer på en timme innan till exempel att "nej nu vill jag göra något annat", vem skulle komma på tanken då att säga "varför skall jag betala då?" Det skriver Camilla Olsson, undersköterska vid hemtjänsten i Falu kommun.

Annons

Vänsterpartiet skriver att de föredrar en dialog mellan kunden och hemtjänsten istället för straffavgiften. Dialog det har vi, men vi har många "bomkörningar". Med bomkörning menas att kunden avbokar.

Och för våran del inom hemtjänsten innebär det att att vi står där med en bemanning som är uträknad efter en graf, utifrån vad var kund är beviljad för insats. Och får vi då en bomkörning, så står vi där med personal som kostar pengar.

LÄS MER: Han är kritisk mot hemtjänstens nya avgift: "De håller inte tiderna själva"

För vi får betalt per utförd timme, och utför vi inte den timmen så får vi inte in de pengarna. Vilket i slutändan slår tillbaka på oss i personalen då vi går back i budgeten, eftersom vi inte får betalt när vi inte har utfört jobbet som vi skulle gjort om det inte blivit en bomkörning. Och ligger vi back för mycket, omvandlas det till mindre personal i slutändan eftersom vi står med för mycket personal gentemot vad vi får in i pengar.

En del säger att "Ja men då kan vi väl lägga tiden på någon annan" men nej det är inte alltid så, om jag får en bomköring det sista jag får på mitt pass och jag skulle ha slutat efter den kunden, till exempel. Då står jag där och har "inget" att göra. Och vi får då alltså inte in några pengar.

När man går till tandläkaren, frisören, sjukgymnasten, fotvården, läkaren, vårdcentralen och kommer på en timme innan till exempel att "nej nu vill jag göra något annat", vem skulle komma på tanken då att säga "varför skall jag betala då?" Det är liksom självklart att betala om man avbokar med mindre än 24 timmar det är ingen snack om saken.

LÄS MER: Viktig information om ny avgift gick inte ut

Men när hemtjänsten (som fungerar på samma sätt, det vill säga får betalt per utförd timme) ska göra samma sak, då ses det som att man blir inlåst och inte kan göra saker som man vill göra eller vara flexibel.

Jag kan bara tala för min hemtjänstgrupp men vi låter aldrig en kund sitta och vänta timme ut och timme in på att vi skall komma.De vet när vi kommer, vilken tid och vilken dag.

Skulle mot förmodan något hända ringer så att vi blir sena så ringer vi och talar om det.

Precis samma sak som om läkaren skulle ringa och säga att "jag är tyvär tvungen att skjuta upp ditt besök en timme kan du komma en timma senare?".

Det är ju ingen som protesterar då?

Camilla Olsson, undersköterska vid hemtjänsten i Falu kommun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons