Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Regeringen riskerar landets ekonomi om de förbjuder dieselbilar från att köra i miljözoner

Annons

Regeringen håller med sin politik på att driva igenom en ordning där en stor andel av de svenska hushållens bilar snabbt kommer att tappa sitt värde vilket skapar risk för en billånebubbla. Situationen är allvarlig, men riskerar att passera obemärkt förbi tills dess att vi står inför fullbordat faktum.

För några år sedan prisade politikerna dieselbilarna och dess positiva inverkan på miljön. Svenska folket uppmanades att välja diesel. Från att ha haft en låg andel dieselbilar i Sverige klev vi snabbt upp på nivåer som mer liknar det europeiska genomsnittet. I dag är mer än varannan ny bil som säljs en dieselbil.

Nu är ljudet från politiken dock ett annat och i en tillvaro där eftertanke tycks vara en lika stor bristvara som långsiktighet håller nu regeringspartierna på att göra en stor del av svenska folkets bilar oanvändbara i bland annat vår huvudstad.

Det började med att statsminister Stefan Löfven i regeringsförklaringen deklarerade att så kallade miljözoner ska kunna införas för personbilar i våra storstäder. De rödgrönrosa symbolpolitikerna i Stockholms stadshus var inte sena att hänga på uppmaningen och beslutade i november att miljözoner ska införas i Stockholm från år 2020.

Exakt hur miljözonen ska definieras är en boll som nu ligger hos regeringen. Men Transportstyrelsen föreslår ett förbud mot att dieselbilar av 2014 års modell eller äldre förbjuds att köra inom miljözonens område.

Det innebär i praktiken att en majoritet av alla Sveriges dieselbilägare helt plötsligt sitter med Svarte Petter på hand. Ingen vill rimligen äga en bil som är förbjuden att åka i centrala Stockholm, eller för den delen de centrala delarna av andra städer som också diskuterar att införa miljözoner.

Den naturliga konsekvensen av detta är också att ingen heller kommer vara intresserad av att köpa en bil med sådana begränsningar. Kort sagt, över en natt tappar dieselbilen sitt andrahandsvärde.

Vid sidan av det egna boendet är bilen det inköp som påverkar hushållsekonomin mest för de flesta personer utanför storstäderna. Att punktera värdet på hushållens bilar riskerar att sätta många människor i ekonomiska svårigheter och givet hur stor kreditgivningen på privatbilsmarknaden är finns det risker för den finansiella stabiliteten i landet.

Bara Volvofinans som är den största kreditgivaren till privata bilköpare lånar årligen ut över 30 miljarder till hushållen för bilköp. De amorteringsplaner och leasingavtal som följer med denna kreditgivning bygger knappast på att bilen från en dag till en annan tappar en stor del av sitt värde.

Vi har alltså en situation där miljöpartister och socialdemokrater i regeringsställning sitter och spelar rysk roulett med hushållens ekonomier enbart för att kunna posera i miljödebatten. Det är inte bara oansvarigt utan undergräver också tilltron till politikens förmåga att skapa långsiktiga och förutsebara spelregler. Det är dags att sprida budskapet och protestera nu – innan din bil blir värdelös.

Carl-Oskar Bohlin, Riksdagsledamot på Dalabänken för Moderaterna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons