Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Pisa-resultaten – ett långsiktigt arbete

/

För ett par veckor sedan kunde vi läsa i senaste Timms-rapporten att elever i årskurs 4 och 8 börjar prestera bättre i både matematik och naturvetenskap och i förra veckans Pisa-rapport förbättras resultatet även för årskurs 9 i båda ämnena. Glädjande och inte helt oväntat.

Annons

Det är många insatser som görs i skolan, allt ifrån stora övergripande satsningar som matematiklyftet till fantastiska prestationer på lärarnivå. Frågor som likvärdighet, klassrumsklimat samt stimulans och relevans i undervisningen vet vi påverkar prestationen, därför har det varit viktiga frågor på agendan i vårt gemensamma arbete.

Borlänge Kommun har tillsammans med Ljungbergsfonden initierat ett antal konkreta insatser inom området matematik och naturvetenskap för att förbättra resultaten:

För att förstå problemet initierades en förstudie för cirka ett år sedan, där progressionen i hela utbildningskedjan, från förskola till gymnasium har belysts. Genom intervjuer och arbetsgrupper med både elever, lärare och rektorer har behov som finns för att göra undervisningen inom naturvetenskap och teknik mer relevant och intressant för dagens ungdomar identifierats och delaktighet och inflytande i den breda processen för att stimulera och stödja elevernas pedagogiska och sociala utveckling skapats.

Utifrån förstudien har ett antal initiativ startats som syftar till att öka elevernas intresse för naturvetenskap och teknik, höja kvaliteten i undervisningen och bidra till ökad måluppfyllelse, bland annat har flera med spetskompetens inom Na/Te anställts till Framtidsmuseét varav tre har dubbla kompetenser med ingenjörsbakgrund. Dessa pedagoger är en del av Borlänge Kommuns satsning för att säkerställa likvärdigheten i skolan med behöriga lärare och möjlighet till extra stöd för obehöriga Ma/No lärare.

NTA-satsning på bred front som pågått under flera år, från förskola och upp genom grundskolan med syfte att träna utforskande arbetssätt inom naturvetenskap och teknik.

Riktade matematiksatsningar kring små barns matematik och för särskilt matematikintresserade elever.

Olika kompetensutvecklingsinsatser för lärare pågår kontinuerligt, både i föreläsningsform och som kollegialt lärande.

Skolvisa projekt via Teknikerjakten som till exempel olika former av programmering, utforska matte, elektronik och så vidare.

Skolans uppdrag är att skapa förutsättningar för elever att lära och prestera i skolan så att de förbereds för deltagande i samhällslivet och skapar möjligheter till fördjupande studier. Med insatserna som görs i ordinarie verksamhet tillsammans med de extrasatsningar som Ljungbergsfondens investeringsmedel gör möjligt är vi övertygade om att vi skapar förutsättningar för eleverna att nå ännu bättre resultat.

Lars Walter

Chef, bildningssektorn Borlänge kommun

Sara Jons

VD Ljungbergsfonden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons