Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Jo, behovet av biljettautomater i Dalarna är stort - oavsett vad SJ försöker lura i oss

Annons

Med anledning av ett medborgarförslag kommer Leksand att ta ställning till frågan om en biljettautomat för tågresor ska installeras i kommunen. Bra så! Eftersom man befarar vandalisering om eventuell placering blir vid stationshuset ska tydligen andra alternativ undersökas - men den risken torde vara överdriven.

Studera bara exemplet Sala! Här finns tre stora SJ-automater för hela landet, dessutom en automat för lokalresor och sex automater för kortläsning. Till det kommer i samma kommun lilla Ransta, som utrustats med en stor SJ-automat. I Sala är endast en automat uppställd inomhus, alla de övriga direkt framför stationsbyggnaden och därmed lätttillgängliga dygnet runt.

Det är ju också den plats där biljettautomater naturligast hör hemma och någon vandalisering har heller inte förekommit. Här erbjuds en service som dalakommuner knappast vågar drömma om när inte ens en så pass stor ort som Ludvika bedöms behöva biljettautomat. Men så tillhör Sala en annan region, där man sedan länge med kraft drivit frågan om fungerande tågtrafik.

Motsägelsefullt är det när SJ för Dalarnas del inte anser det behövligt med automater medan man är så generös i Västmanland. Är det månne så att västmanlänningarna inte är så kunniga som dalkarlarna i att hantera de av SJ så omhuldade digitala tjänsterna?

Telefonköp uppmuntras inte heller när det medför en extra kostnad på 100 kronor och finns tillgängligt enbart kontorstid måndag till fredag. Lägg till det att biljettköp ombord på Tåg i Bergslagen betingar bortåt det dubbla priset jämfört med vad den tidigare operatören, Tågkompaniet, tillämpade.

Mot hela den här bakgrunden framstår behovet av automater vid fler dalastationer som än större, oavsett vad SJ:s kommunikatör på ett vilseledande sätt vill hävda i DT. Så sist men inte minst är det dags för berörda dalakommuner att inte utan vidare finna sig SJ:s föga kundvänliga argumentation!

John Helgander

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons