Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Idrottschefen: Varje skoldag bör innehålla minst 60 minuters fysisk aktivitet

Våra politiker behöver genomföra förändringar men vi kan alla bidra till att försöka ta det där steget och röra på oss. Promenera, lunka eller spring, så passa på när någon av alla dessa folkfester arrangeras nära dig, allt för en bättre folkhälsa.

Annons

Samtidigt som vi gläds åt att se många springa, jogga eller lufsa runt oroar vi oss också för att fler mår sämre. Den ökande hälsoklyftan är en av vår tids största samhällsutmaningar. Forskningen visar att det bästa och mest kostnadseffektiva sättet att få fler att må bättre är att fler deltar i idrott och fysisk aktivitet, skriver Peter Berglund, tf distriktsidrottschef Dalarnas Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna

Ett lika säkert försommartecken som doften av hägg och syren är alla motionslopp som arrangeras runt om i landet. Intresset är stort och många vill vara med och känna glädjen och gemenskapen i det som ofta blir en folkfest. Exempel på lopp i Dalarna är Vårruset 18 maj i Falun och Blodomloppet som genomförs i Borlänge den 31 maj.

Samtidigt som vi gläds åt att se många springa, jogga eller lufsa runt oroar vi oss också för att fler mår sämre. Den ökande hälsoklyftan är en av vår tids största samhällsutmaningar.

Forskningen visar att det bästa och mest kostnadseffektiva sättet att få fler att må bättre är att fler deltar i idrott och fysisk aktivitet. Det finns starka samband mellan fysisk aktivitetsnivå och ett stort antal hälsoaspekter, allt från självskattad hälsa till olika riskfaktorer för ohälsa, till sjukdomar och för tidig död.

Idrottsföreningarna bidrar till att ge barn, unga och vuxna rörelse, men vi når inte alla och träningar några timmar i veckan på fritiden räcker inte. Därför måste fler bidra till att lösa denna samhällsutmaning med ökat stillasittande och för lite fysisk aktivitet.

En heltfärsk studie från Centrum för idrottsforskning visar att hela 56 procent av pojkarna och 78 procent av flickorna i 10-15 årsåldern inte når den rekommenderade nivån av daglig fysisk aktivitet.

Därför vill vi att:

· Kunskapen om vikten av förståelse för rörelse som en faktor för framtida hälsa, ska öka hos BVC-personal, förskolepersonal och grundskolepersonal.

· Det ska införas mål för kunskap och förståelse för rörelse i läroplanen för förskolan och grundskolan.

· Antalet timmar idrott och hälsa ska utökas från 500 till 600 timmar i grundskolan.

· Minst 60 minuters rörelse varje dag ska införas under skoldagen utöver undervisning i idrott och hälsa. Den dagliga rörelsen kan med fördel genomföras i samverkan med idrottsföreningar.

· Skolgårdar, skollokaler och andra utemiljöer ska utformas, utrustas och upprustas så att de stimulerar till rörelse och idrott.

· Riksidrottsförbundet får i dag stöd till barn- och ungdomsidrott. Med särskilt stöd för att få vuxna och äldre att röra på sig och idrotta skulle vi kunna utveckla verksamheter som skulle nå många fler.

Därför vill vi att

· Idrottsrörelsen ges möjlighet genom ett förstärkt offentligt stöd att utveckla föreningsidrott för vuxna och äldre.

· En allmän översyn av friskvårdsbidraget görs så att fler idrotter kan inkluderas och fler grupper aktiveras.

Så ut och njut av solen och den glädje som sprids av att människor gör saker tillsammans. Det bästa och billigaste receptet för att motverka ohälsa är som sagt fysisk aktivitet så därför behöver vi ta krafttag för att minska stillasittandet och istället öka rörelsen.

Våra politiker behöver genomföra förändringar men vi kan alla bidra till att försöka ta det där steget och röra på oss. Promenera, lunka eller spring, så passa på när någon av alla dessa folkfester arrangeras nära dig, allt för en bättre folkhälsa.

Peter Berglund, tf distriktsidrottschef Dalarnas Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons