Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Flyget bör betala sina miljökostnader

/

I förra veckan sedan presenterades en statlig utredning om skatt på flygresor. Redan innan dess hade DT:s ledarredaktion hunnit kritisera utredningen. Kanske inte så konstigt med tanke på redaktionens uppdrag: att försvara individens rätt till frihet, och möjlighet att göra som hen vill till lägsta möjliga kostnad.

Annons

Men i fall som detta, när effekterna på våra gemensamma nyttigheter blir så uppenbart negativa, har jag svårt att sympatisera med åsikterna i ledaren.

Inom miljöpolitiken finns en princip om att den som orsakar skador i miljön själv skall betala de samhällsekonomiska kostnaderna, polluter pays principle, PPP. Denna princip har mycket brett politiskt stöd. 

Flyget bär i dag inte sina egna kostnader eftersom det är undantaget från både energiskatt och koldioxidskatt. Detta snedvrider konkurrensen gentemot andra, mindre miljöbelastande trafikslag. 

Ett problem med att gynna just flygresandet är att flygets klimatpåverkan inte enbart orsakas av de koldioxidutsläpp som sker. Om man tar hänsyn även till utsläpp av kväveoxider och vattenånga som sker på hög höjd blir flygresans totala klimateffekter omkring dubbelt så stora som enbart utsläppen av koldioxid. 

Flygets skattelättnader kan närmast betraktas som en klimatskadlig subvention. Någon helt annan än flygresenären själv får så småningom betala priset för resans negativa miljöeffekter.

Därför är det utmärkt att vi nu, i och med utredningen, har fått konkreta förslag på hur det kan skapas större rättvisa i kostnaden mellan olika trafikslag.

Anton Grenholm

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons