Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: En breddning av Korsnäsvägen är varken rätt för bil- eller cykeltrafiken

Falu kommun behöver växa på ett hållbart sätt. Tyvärr pågår tidvis en infekterad debatt mellan de som förespråkar ”hållbart” resande och de som tycker att ”bilismen hela tiden trängs undan”. Centerpartiet menar att det behövs mindre av låsta positioner och mer av öppenhet för människors olika behov och livssituation.

Annons

Falun växer och det finns brister i dagens trafiksituation i centrum som måste tas på allvar. Det är en komplex uppgift att skapa en bra balans mellan trafikslagen. Ett problem är flaskhalsar som skapar köer och en ryckighet i trafikflödet som ökar utsläppen och belastningen på miljön.

LÄS MER: Runnberg: Strategin att medvetet försämra för biltrafiken tar sig märkliga uttryck i Falun

Den besvärligaste flaskhalsen är i dag den ljusreglerade korsningen vid Grycksbobanan, Korsnäsvägen och Promenaden.

En annan flaskhals är övergångsstället över Korsnäsvägen och infarten till Tiskenparkeringen och en tredje övergångsställena vid Holmtorgsrondellen. Här behövs det tänkas konstruktivt för att sammantaget förbättra situationen.

LÄS MER: Debatt: Miljöpartiet Falun: DT alltmer med i en koalition för civilisationens förintande

Från Centerpartiets sida har vi väckt förslag om att leda om trafiken på ett sådant sätt att dagens ljusreglering kan tas bort i fyrvägskorsningen intill Grycksbobanan.

Idag blir det rött varje gång en buss kör ut från resecentrum. Om busstrafiken i stället leds ut via Södra stationsgatan så skulle den gata som bussarna idag använder kunna enkelriktas och nuvarande trafiksignaler för fyrvägskorsningen tas bort.

Då återstår anslutningen norrut till och från Promenaden där olika alternativ finns. Vi anser att det är hög tid att utreda förslaget ordentligt. Här kan det finnas en möjlighet att eliminera mycket av det ryckiga trafikflödet och en stor del av köproblemen i rusningstid.

LÄS MER: Debatt: S, C och MP håller på att förvandla Falun till Borlänges förort

Framöver behövs en ny trafiklösning vid korsningen Korsnäsvägen-Regementsvägen, och även där Regementsvägen kommer ut på Lugnetleden. Att kasta bort miljoner på att bredda Korsnäsvägen däremot skulle vara oansvarigt. Det löser inte problemen och tar pengar från angelägna investeringar i exempelvis skolor och äldreboenden.

Falu kommun behöver växa på ett hållbart sätt. Tyvärr pågår tidvis en infekterad debatt mellan de som förespråkar ”hållbart” resande och de som tycker att ”bilismen hela tiden trängs undan”.

LÄS MER: Debatt: Fler cykelbanor på Korsnäsvägen är ett djärvt steg i rätt riktning

Vi menar för vår del att det behövs mindre av låsta positioner och mer av öppenhet för människors olika behov och livssituation.

Vad betyder då det i praktiken? Vi vill underlätta förutsättningarna för att de som kan ta cykel eller buss att välja att göra det. Vi vill se att Faluns cykelplan förverkligas.

Vi vill införa flextrafik med buss i Falu tätort så att vardagen underlättas för de som har svårt att gå eller cykla, men inte har bil. Vi vill se fler pendlarparkeringar längs busstråken. Och vi vill att det blir tydligare var lediga parkeringsplatser finns i centrum för att minska söktrafik.

Vi ska inte försvåra för människor utan tvärtom göra deras vardag enklare.

Joakim Storck och Jenny Drugge, Centerpartiet Falun

LÄS MER: Replik: Förlåt till alla som - likt DT:s ledarredaktion - saknar humor

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons