Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Det avgörande bör inte vara vem som kan ploga billigast – utan bäst

Annons

Vintern har kommit till Dalarna. Som ett brev på posten så ökar också risken för trafikolyckor rejält när snön dyker upp och många får svårare att ta sig fram med sitt fordon. Men det behöver inte vara så.

Det som avgör om en bil, lastbil eller buss får rätt grepp på vägen är friktionen på vägbanan. Med rätt plogning och sandning är det lätt att uppnå ett väggrepp som är tillräckligt för att hålla kvar en bil på vägen.

Tyvärr så har resurserna för de som arbetar med halkbekämpning minskat de senaste decennierna. Plogrundorna är längre och långt färre plogbilar är ute än under 1990-talet, vilket minskar möjligheten att hinna utföra det underhåll som krävs.

Från det nätverk av åkare som arbetar med att bekämpa halka tar vi också emot en hel del rapporter som visar att väggreppet är för dåligt, att halkbekämpningen inte alltid räckt till.

Principen med lägsta pris som en av grunderna i upphandlingar av snöröjning har också minskat möjligheten att prova ny utrustning och testa ny teknik som kan effektivisera röjningen av snö. Det är synd.

Våra medlemmar är duktiga på sitt jobb och vet vad som krävs av dem efter snöfall eller plötsliga väderomslag. De vet vilka åtgärder som måste till för att en torr och fin vinterväg inte ska blir såphal när blidväder följs av minusgrader.

Eller hur man på bästa sätt slipar av räfflor och vågor av is. Trafikverket har tagit fram principer för vinterväghållningen där olika standardklasser avgör hur snabbt en väg ska plogas och om den ska vara snöfri eller inte, en tid efter snöfall. Det är bra. Men det räcker inte.

 För de som bestämmer över hur arbetet ska utföras är inte de åkerier och enskilda förare som arbetar direkt med att ploga och sanda, utan de entreprenörer som har avtal med Trafikverket. Det handlar om avtal där lägsta pris är en av de faktorer som spelar roll för vem som får kontraktet.

 Att Trafikverket nu bestämt sig för att skärpa kontrollen av att entreprenörerna följer de villkor som ställs i upphandlingarna, är därför positivt. Samtidigt är kraven på snöröjningen och bekämpandet av halka oförändrade liksom tilldelningen av resurser. De som drabbas av detta är alla de som vistas ute på våra vintervägar, cyklister, fotgängare, vanliga bilister och yrkesförare.

Minimering av halka borde vara en självklarhet i all vinterväghållning och prioriteras högt av ansvariga politiker. Och inte vara en fråga som dyker upp varje gång samtidigt med att den första snön faller. Ingen trafikant ska behöva glida ned i ett dike eller drabbas av en olycka på grund av snöfall eller halka. Den inställningen vinner hela vårt samhälle på.

Patrick Magnusson Regionchef för Sveriges Åkeriföretag Mitt

Patric BaierOrdförande i Sveriges Åkeriföretag Mitt

Fotnot: Sveriges Åkeriföretag Mitt kör årligen cirka 100 000 mil på Dalarnas vägar.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons