Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Bristande underhåll, men underhållande

/

En Jaques Tatifilm postumt, eller ett brev till vår infrastrukturminister om vår kära järnväg!

Annons

På söndagskvällen den första advent jäktade jag på Arlanda för att förhoppningsvis hinna eftermiddagståget hem till Falun. Jäktandet befanns vara helt obehövligt. Skylten nere på perrongen klargjorde att en försening om en knapp halvtimme var för handen. Med snarast profetisk säkerhet kunde den väntande skaran snabbt inse, att förseningen skulle bli rullande. Nåväl, snabbtåget (?) mot Dalom avgick så småningom 50 minuter försenat.

Orsaken till förseningen blev strax känd även för oss ombordstigande på Arlanda: Vårt kära Trafikverk, som svarar för dirigeringen av tågen, hade skickat tåget mot Västerås. Fadäsen hade upptäckts i Sundbyberg. Nåväl, resenärerna hanterade situationen med en ofta suverän upphöjdhet. Den utomordentligt trevliga tågbefälhavaren fick sig till livs hela den filosofiska visan Se Sundbyberg, och sedan dö, möt våren i Södertälje i en av vagnarna.

Nu är två grundläggande konsekvenser av en försening väl kända av de flesta vana tågresenärer:

En påbörjad försening kommer att ackumulera, även ett snabbtåg blir snabbt nedgraderat till ett mjölkpallståg;

En tidigare tyst kupé kommer efter cirka 15 minuters konstaterad försening att bli en samtalande kupé. Vissa samtalsämnen är uppenbara!

Nåväl, hade nu det räckt med denna något intressanta malör, men nej! Vi skulle snart i alla fall nå Västerås under en färd, som tog oss i en sightseeingtur runt Östra Svealand och med ett kortare gästspel i Gästrikland. Efter en sammanlagd försening om närmare 2,5 timme hade tågresan fått en intressant men knappast tidsbesparande slinga: Arlanda–Uppsala–Sala–Västerås–Hallstahammar–Engelsberg–Avesta/Krylbo–Storvik–Falun.

Dessvärre var det kolmörkt ute, hade det inträffat en sommarkväll hade SJ kunnat bjuda på en vacker resa genom en fager del av Sverige.

Några viktiga observationer för en infrastrukturminister att begrunda, eftersom hon inte var med ombord:

Genom sin frånvaro missade hon möjligheten att lyssna till flera insiktsfulla medborgare och samtidigt få en munter lektion i såväl galghumor som ironi.

Hon hade fått ytterligare en djup anledning att begrunda det bristande underhållet, och rådande oordning inom vårt järnvägssystem.

Hon slapp genom sin frånvaro att få de synnerligen berättigade frågorna om varför en höghastighetsbana i södra Sverige ska ta alla resurser från en helt nödvändig upprustning och utbyggnad av resten av vårt järnvägsnät. Som hennes partikollegor så gärna uttrycker saken: Hela Sverige ska leva!

Stig Morling

Teknisk doktor i biologisk processteknik och tågresenär sedan 1950-talet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons